FØRST INN I 2020: Audi e-tron – her den nye Quattro 50-utgaven – ble mestselgende bilmodell i januar og sørget for at Audi ble nummer to blant bilmerkene foran «storebror» Volkswagen, men bak Toyota.
FØRST INN I 2020: Audi e-tron – her den nye Quattro 50-utgaven – ble mestselgende bilmodell i januar og sørget for at Audi ble nummer to blant bilmerkene foran «storebror» Volkswagen, men bak Toyota.

Bilsalget i januar 2020:

Nå velger åtte av ti bil med elektrisk motor

Elbilandelen blant førstegangsregistrerte biler var på 44,3 prosent i januar, mens salget av såkalte fossilbiler falt til tidenes bunnivå. Totalmarkedet vokste 6,2 prosent fra samme måned i 2019.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: I januar ble det registrert 9561 nye personbiler, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Oppgangen betyr ikke at markedet er tilbake på den stigende trenden fra de siste årene, for januar i fjor var ned i forhold til en allerede veldig svak januarmåned i 2018. 

I det minste er det et brudd med en negativ tendens, og det er – ikke overraskende – både elbiler, ladbare hybrider og vanlige hybrider som driver markedet.

Fra årsskiftet slår nå effektene av de nye utslippskravene i Europa inn, med et stadig større utvalg av ladbare biler på markedet. Alle produsentene kommer nå med slike modeller, for å imøtekomme kravene om vesentlig lavere CO2-utslipp enn tidligere.

Dette har vist seg bare å være mulig gjennom elektrifisering.

Flere merker selger nå en rekordhøy andel biler med elmotor.

Førstegangsregistrerte, bruktimporterte personbiler fortsetter på sin fallende trend – ned 36,8 prosent til bare 847 biler i januar. Dette skjer i takt med at etterspørselen etter ladbare biler i større grad blir dekket av nybilimporten.

Les også: Bilforhandler konkurs etter elbil-flopp

Elbiler på høyt nivå igjen

Tidligere i januar så det ut til at elbilsalget var i merkbar nedgang, men det tok seg kraftig opp utover i måneden og elbilene endte opp med en markedsandel på 44,3 prosent.

I 2019 sett under ett var andelen 42,4 prosent.

De ladbare hybridene er tilbake for fullt etter en lang svakhetsperiode i fjor, med en stigende trend siden tredje kvartal 2019. Med 20 prosent markedsandel skyver ladehybridene de klassiske hybridene ned til en tredjeplass på drivlinjetoppen.

Men også disse er i vekst med sin andel på 14 prosent og bidrar særlig til gode resultater for Toyota, som topper hele merkestatistikken i januar.

Les også: Dette er elbil-lanseringene du bør merke deg i 2020

Merke-ener Toyota, modell-ener e-tron

Den japanske produsenten klarer altså å plassere seg først på merkestatistikken med 12 prosent markedsandel uten en eneste helelektrisk bil å tilby.

Audi klarer derimot andreplassen (fire biler foran Volkswagen på tredjeplass), takket være sin el-SUV e-tron. Denne selges nå også i en mindre kostbar versjon med mindre batteripakke.

Med 902 nyregistreringer og ny rekord topper samme e-tron modellstatistikken i januar, noe den også klarte i oktober i fjor.

Tesla holder enn så lenge lav profil i 2020 på en 13. plass på merkestatistikken og en 7. plass blant elbilmerkene. Det vil nok endre seg når de neste skipslastene fra USA ankommer – statistikken fra OFV viser måned for måned antall registrerte biler, ikke antall undertegnede salgskontrakter.

Les også: Spår kostnadsfall for hydrogenbiler innen fem år

Bensin og diesel på vei ut

For de såkalte fossilbilene, altså de som har bare bensin- eller dieselmotor, bare tiltar et allerede kraftig fall i salgstall og markedsandel.

Men 21,5 prosent markedsandel, fordelt på 11,4 prosent diesel og 10,1 prosent bensin, er tidenes laveste.

Forrige bunnivå ble nådd i mars og september i fjor, da den falt til 22,7 prosent i begge månedene. Modellene som fortsatt selges med såkalt «konvensjonell drivlinje» ledes an av VW T-Roc, Ford Focus og Volvo XC40 – og ingen modell er registrert i mer enn 100 eksemplarer!

De store SUV-ene i denne kategorien falt særlig kraftig etter en salgsboost i november og desember, da produsentene ville bli kvitt modellene med høyest CO2-utslipp før de nye reglene trådte i kraft.

Bestselgerne innen hver drivstoffkategori vises i tabellene nedenfor:

Topp 10 i januar 2020 – produsenter:

1. Toyota

1148

2. Audi

999

3. Volkswagen

995

4. BMW

927

5. Volvo

696

6. Hyundai

631

7. Renault

546

8. Nissan

513

9. Mercedes-Benz

426

10. Skoda

387

Totalsalg

9561

Topp 10 i januar 2020 – modeller:

1. Audi e-tron

902

2. Renault Zoe

533

3. Volkswagen Golf

511

4. Hyundai Kona

380

5. Nissan Leaf

366

6. Mitsubishi Outlander

303

7. Toyota RAV4

292

8. Toyota Corolla

254

9. Hyundai Ioniq

235

10. BMW X5

219

Totalsalg

9561

Topp 10 i januar 2020 – elbiler:

1. Audi e-tron

902

2. Renault Zoe

533

3. Volkswagen Golf

497

4. Hyundai Kona

380

5. Nissan Leaf

366

6. Hyundai Ioniq

211

7. BMW i3

200

8. Seat Mii

178

9. Tesla Model 3

166

10. Skoda Citigo

130

Totalsalg

4236

Topp 10 i januar 2020 – ladbare hybrider:

1. Mitsubishi Outlander

303

2. BMW X5

215

3. Volvo V60

158

4. Volvo XC60

158

5. BMW 5-Serie

107

6. BMW 3-Serie

103

7. Volkswagen Passat

94

8. Skoda Superb

92

9. BMW 2-serie

90

10. Volvo XC90

81

Totalsalg

1919

Topp 10 i januar 2020 – bensin- og dieselbiler:

1. Volkswagen T-Roc

100

2. Ford Focus

100

3. Volvo XC40

97

4. Nissan Qashqai

75

5. Skoda Kodiaq

65

6. Mazda CX-30

61

7. Volkswagen Polo

54

8. Suzuki SX4 S-Cross

43

9. Peugeot 5008 SUV

43

10. Volkswagen Passat

41

Totalsalg

2054

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV AS)

 

Powered by Labrador CMS