FØRST INN I 2020: Audi e-tron – her den nye Quattro 50-utgaven – ble mestselgende bilmodell i januar og sørget for at Audi ble nummer to blant bilmerkene foran «storebror» Volkswagen, men bak Toyota.
Bilsalget i januar 2020:
Nå velger åtte av ti bil med elektrisk motor
Elbilandelen blant førstegangsregistrerte biler var på 44,3 prosent i januar, mens salget av såkalte fossilbiler falt til tidenes bunnivå. Totalmarkedet vokste 6,2 prosent fra samme måned i 2019.
DETTE ER SAKEN: I januar ble det registrert 9561 nye personbiler, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Oppgangen betyr ikke at markedet er tilbake på den stigende trenden fra de siste årene, for januar i fjor var ned i forhold til en allerede veldig svak januarmåned i 2018.
I det minste er det et brudd med en negativ tendens, og det er – ikke overraskende – både elbiler, ladbare hybrider og vanlige hybrider som driver markedet.
Fra årsskiftet slår nå effektene av de nye utslippskravene i Europa inn, med et stadig større utvalg av ladbare biler på markedet. Alle produsentene kommer nå med slike modeller, for å imøtekomme kravene om vesentlig lavere CO2-utslipp enn tidligere.
Dette har vist seg bare å være mulig gjennom elektrifisering.
Flere merker selger nå en rekordhøy andel biler med elmotor.
Førstegangsregistrerte, bruktimporterte personbiler fortsetter på sin fallende trend – ned 36,8 prosent til bare 847 biler i januar. Dette skjer i takt med at etterspørselen etter ladbare biler i større grad blir dekket av nybilimporten.
Les også: Bilforhandler konkurs etter elbil-flopp
Elbiler på høyt nivå igjen
Tidligere i januar så det ut til at elbilsalget var i merkbar nedgang, men det tok seg kraftig opp utover i måneden og elbilene endte opp med en markedsandel på 44,3 prosent.
I 2019 sett under ett var andelen 42,4 prosent.
De ladbare hybridene er tilbake for fullt etter en lang svakhetsperiode i fjor, med en stigende trend siden tredje kvartal 2019. Med 20 prosent markedsandel skyver ladehybridene de klassiske hybridene ned til en tredjeplass på drivlinjetoppen.
Men også disse er i vekst med sin andel på 14 prosent og bidrar særlig til gode resultater for Toyota, som topper hele merkestatistikken i januar.
Les også: Dette er elbil-lanseringene du bør merke deg i 2020
Merke-ener Toyota, modell-ener e-tron
Den japanske produsenten klarer altså å plassere seg først på merkestatistikken med 12 prosent markedsandel uten en eneste helelektrisk bil å tilby.
Audi klarer derimot andreplassen (fire biler foran Volkswagen på tredjeplass), takket være sin el-SUV e-tron. Denne selges nå også i en mindre kostbar versjon med mindre batteripakke.
Med 902 nyregistreringer og ny rekord topper samme e-tron modellstatistikken i januar, noe den også klarte i oktober i fjor.
Tesla holder enn så lenge lav profil i 2020 på en 13. plass på merkestatistikken og en 7. plass blant elbilmerkene. Det vil nok endre seg når de neste skipslastene fra USA ankommer – statistikken fra OFV viser måned for måned antall registrerte biler, ikke antall undertegnede salgskontrakter.
Les også: Spår kostnadsfall for hydrogenbiler innen fem år
Bensin og diesel på vei ut
For de såkalte fossilbilene, altså de som har bare bensin- eller dieselmotor, bare tiltar et allerede kraftig fall i salgstall og markedsandel.
Men 21,5 prosent markedsandel, fordelt på 11,4 prosent diesel og 10,1 prosent bensin, er tidenes laveste.
Forrige bunnivå ble nådd i mars og september i fjor, da den falt til 22,7 prosent i begge månedene. Modellene som fortsatt selges med såkalt «konvensjonell drivlinje» ledes an av VW T-Roc, Ford Focus og Volvo XC40 – og ingen modell er registrert i mer enn 100 eksemplarer!
De store SUV-ene i denne kategorien falt særlig kraftig etter en salgsboost i november og desember, da produsentene ville bli kvitt modellene med høyest CO2-utslipp før de nye reglene trådte i kraft.
Bestselgerne innen hver drivstoffkategori vises i tabellene nedenfor:
Topp 10 i januar 2020 – produsenter:
1. Toyota
1148
2. Audi
999
3. Volkswagen
995
4. BMW
927
5. Volvo
696
6. Hyundai
631
7. Renault
546
8. Nissan
513
9. Mercedes-Benz
426
10. Skoda
387
Totalsalg
9561
Topp 10 i januar 2020 – modeller:
1. Audi e-tron
902
2. Renault Zoe
533
3. Volkswagen Golf
511
4. Hyundai Kona
380
5. Nissan Leaf
366
6. Mitsubishi Outlander
303
7. Toyota RAV4
292
8. Toyota Corolla
254
9. Hyundai Ioniq
235
10. BMW X5
219
Totalsalg
9561
Topp 10 i januar 2020 – elbiler:
1. Audi e-tron
902
2. Renault Zoe
533
3. Volkswagen Golf
497
4. Hyundai Kona
380
5. Nissan Leaf
366
6. Hyundai Ioniq
211
7. BMW i3
200
8. Seat Mii
178
9. Tesla Model 3
166
10. Skoda Citigo
130
Totalsalg
4236
Topp 10 i januar 2020 – ladbare hybrider:
1. Mitsubishi Outlander
303
2. BMW X5
215
3. Volvo V60
158
4. Volvo XC60
158
5. BMW 5-Serie
107
6. BMW 3-Serie
103
7. Volkswagen Passat
94
8. Skoda Superb
92
9. BMW 2-serie
90
10. Volvo XC90
81
Totalsalg
1919
Topp 10 i januar 2020 – bensin- og dieselbiler:
1. Volkswagen T-Roc
100
2. Ford Focus
100
3. Volvo XC40
97
4. Nissan Qashqai
75
5. Skoda Kodiaq
65
6. Mazda CX-30
61
7. Volkswagen Polo
54
8. Suzuki SX4 S-Cross
43
9. Peugeot 5008 SUV
43
10. Volkswagen Passat
41
Totalsalg
2054
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV AS)