I FRUNKEN: Inni frunken, sammen med ladekabelen, har Audi e-tron-eieren gjemt Autopass-brikken, etter råd fra bilselgeren.Foto: Privat
«Frontruten er for tykk»:
Slik kan du gjemme Autopass-brikken
– Bilselgeren sa frontruten er for tykk for bompengebrikken – og at jeg måtte sette den i frunken, sier Audi e-tron-kunden – som i tre måneder har kjørt rundt med Autopass-brikken her, i det lille oppbevaringsrommet under panseret.
En salgssjef hos Møller fortalte kjøperen av en splitter ny og flott Audi e-tron at frontruten på den populære elbilen er så tykk at det ikke fungerer å sette brikken der.
– Han sa sett den i frunken, forteller bilkjøperen til Motor.
– Og det har funket. Det er en grei plass til den der, og brikken blir avlest.
Ukjent for importøren
Men selv om det fungerer greit, dette er ikke noe Audi kjenner til.
– Dette er ukjent for oss, både at frontruten er for tykk og at anbefalingene er å plassere den i frunken, sier Morten Moum, kommunikasjonssjef for blant annet Audi hos Harald A. Møller.
Han påpeker at også e-tron i likhet med mange andre biler har et område rundt det innvendige speilet for bombrikker.
– Vi kjenner imidlertid til at noen har opplevd utfordringer med isolasjonsglass på tidligere modeller, hvor problemet var at kameraene ikke får signalene gjennom frontruten, sier Moum.
Annonse
– Frunken et alternativ
Fjellinjen, hvor bilkjøperen er kunde, sier imidlertid at frunken kan være et alternativ for bompengebrikken.
– Vi oppfordrer alle til å ha bombrikken i frontruten. Der er det i de aller fleste tilfeller best forhold for avlesning av brikken, sier kommunikasjonssjef Håkon Nordahl i Fjellinjen.
Fjellinjen er imidlertid kjent med at det er noen bileiere fra forskjellige merker som sliter med å få avlest brikken når den sitter i ruta.
– Årsaken er gjerne elektronikk i frontruten eller lignende. Da kan grillen eller som i dette tilfellet frunken være et godt alternativ. Man kan også prøve andre steder på frontruta, for eksempel i ett av hjørnene, sier Nordahl.
Dersom du altså har behov for å gjemme brikken, har du nå fått et par alternativer: I frunken eller i grillen.
Taus
Men hva sier selgeren av bilen, som er salgssjef på en av Møller-butikkene. Altså han som hevdet frontruten var for tykk?
Han vil ikke snakke med Motor.
Første gang vi ringer, tar han telefonen og sier han skal ringe tilbake. Men han ringer ikke, derfor ringer vi et par dager senere, og vi sender sms. Men han responderer ikke, uvisst av hvilken grunn.
Derfor får vi rett og slett ikke svar på våre spørsmål til han.
Annonse
Måtte betale nytt panser
En som imidlertid gir lyd fra seg er Tesla-kunden som hugget opp panseret fordi han ikke fikk opp frunken til juleselskapet. Oppi frunken lå det skalldyr til flere tusen kroner som selskapet skulle spise – og som vi alle vet: Sjømat begynner dessuten raskt å lukte.
Da hverken Tesla, leasingselskapet eller Viking kunne hjelpe, fant Tesla-eieren frem øksen og hugget opp panseret.
Men hva skjedde med regningen? Dekket Tesla nytt panser?
Vi sender tekstmelding og spør. Få sekunder etterpå svarer Tesla-huggeren:
– Tesla byttet låsen til frunken på reklamasjon. Men siden jeg ødela panseret selv, måtte jeg ta den på min kappe. Det kom på 11.000 kroner, forteller Tesla-eieren.