Tesla-kunder taper mot Tesla:
Møter Tesla i retten etter 25 verksted-besøk
Bare én av fem Tesla-kunder som har gått til Forbrukerklageutvalget og krevd heving av hele bilkjøpet har fått medhold, viser en gjennomgang Motor har gjort. En av dem, Ola Spakmo, gir ikke opp og møter mandag Tesla i retten.
DETTE ER SAKEN: Rekordmange klager på Tesla, men slett ikke alle kundene får medhold.
– Feilene og manglene er uvesentlige, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak i konflikten mellom Tesla Norge og en kvinne fra Fredrikstad.
Kvinnen kjøpte en splitter ny Tesla Model S fra Tesla Norge for 643.000 kroner som hun hevdet det var så store problemer med at hun både ville heve kjøpet, få tilbake 643.000 kroner og få 200.000 kroner i erstatning.
Men kvinnen leverte ikke dokumentasjon på feil som hun hevder bilen har.
Les også: Sjekk Tesla-eierens bilannonse
Ikke alene
Fredrikstad-kvinnen er ikke alene om å tape når konflikten med Tesla Norge blir brakt inn for Forbrukerklageutvalget, etter at Forbrukerrådet har forsøkt å mekle.
Dette er et domstollignende organ som avsier rettslig bindende vedtak i konflikter mellom næringsdrivende og forbrukere.
Så langt i år har Forbrukerklageutvalget mottatt 11 saker med Tesla Norge som part.
Fem av dem er ikke ferdig behandlet, mens én er avvist fordi kunden klaget for sent.
Les også: Ladefeil på Leaf
Motor har gått gjennom de fem sakene som er ferdigbehandlet.
To av kundene har fått blankt avslag i sine krav om å heve kjøpet, eller få levert en splitter ny bil.
Den ene, en trønder, sto på kravene sine selv om Tesla flere ganger lovet å ordne opp – og utbedre feilene.
En Oslo-kvinne mente hun ble lovet at Teslaen hun kjøpte skulle ha luftfjæring. Men hun kunne ikke dokumentere lovnaden, og fikk dermed blankt avslag på kravet om å få heve hele kjøpet.
Les også: Oslo-mannen fikk en «mandags-Tesla»
Kranglet i seks år
I hele seks år har Ola Spakmo fra Askim i Østfold og Tesla kranglet om en rekke feil på bilen han kjøpte i 2013. I vår endte striden i et vedtak i Forbrukerklageutvalget om at Spakmo får 80.000 kroner i et skjønnsmessig prisavslag.
Bilen hans hadde flere feil, men de var ikke omfattende nok til at han fikk heve kjøpet.
Spakmo har tatt saken videre til rettssystemet – og mandag møter han Tesla i Oslo tingrett for rettsmekling.
Den eneste som så langt i år har nådd gjennom i Forbrukerklageutvalget med sine krav mot Tesla er en Oslo-mann.
Han får heve kjøpet av en Tesla Model S til 838.000 kroner etter at han over lengre tid hadde problemer med lekkasje fra taket og feil på instrumentpanelet.
Bilen hadde dessuten færre hestekrefter enn oppgitt.
Rekordmange klager
Selv om flere Tesla-kunder ikke vinner gjennom hos Forbrukerklageutvalget, strømmer klagene mot Tesla inn til Forbrukerrådet.
Frem til i midten av september har det kommet inn hele 113 skriftlige klager mot Tesla til Forbrukerrådet.
Det er mange flere enn antallet klager for hele fjoråret.
Les også: Rekordmange Tesla-klager til Forbrukerrådet
Terskelen for å få hevet et bilkjøp eller få levert en ny bil etter problemer med den gamle er høy.
– De fem avgjørelsene i Forbrukerklageutvalget er alle gode eksempler på hva som skal til for å vinne frem i en sak, eller ikke, sier jurist og seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Tesla Norge er fornøyd med avgjørelsene.
– Når vi mottar klager blir de vurdert både teknisk og juridisk, med mål om å sørge for at kundens rettigheter blir ivaretatt, og at vi finner løsninger som gjør kunden så fornøyd som mulig innenfor de rammene vi har. Utfallene i sakene dere viser til bekrefter at rutinene våre i stor grad fungerer, skriver kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i en epost til Motor.
Les også: Vinner sakene, taper pengene
Fem klagesaker
Dette er de fem enkeltsakene som er behandlet mellom Tesla og bilkunder så langt i 2019:
Krevde heving – klarte ikke å dokumentere feil
En kvinne fra Fredrikstad krevde å få heve kjøpet av en Tesla Model S til 643.000 kroner. I tillegg krevde hun å få 200 000 kroner i erstatning.
Men Forbrukerklageutvalget har avslått kravene hennes, fordi kvinnen ikke har sakkyndig uttalelse eller har greid å dokumentere det hun mener er de største feilene.
En av påstandene hennes, problemer med rattstilling og dekk som er skjevt slitt, mener Forbrukerklageutvalget kan skyldes en ytre påvirkning mens kvinnen har eid bilen.
Forbrukerklageutvalget mener bilen kun har noen mindre feil og mangler, som de kaller «uvesentlige».
I stedet for å få erstatning og få heve kjøpet, levere tilbake bilen og få alle pengene sine tilbake, må kvinnen nøye seg med utbedring av småfeilene.
Feilene og manglene Forbrukerklageutvalget mener er uvesentlige er noen mindre justeringer, fjerning av limsøl, endre størrelsen på sommerdekkene og reparere en vannlekkasje.
Dette mener Forbrukerklageutvalget at Tesla enkelt kan ordne opp i.
Tilbød retting – krevde ny bil
Tesla Norge erkjente at det var flere feil og mangler på en Tesla Model X som de solgte til en trønder for 751.000 kroner.
Feilene og manglene var blant annet mangelfull lakkering og problemer med en bakluke som ikke ville gå i lås. Kunden hadde heller ikke fått utlevert en ladekabel han skulle hatt.
Selv om Tesla Norge flere ganger lovet å ordne opp, og tilbød seg å utbedre feilene, krevde bilkjøperen at han i stedet skulle ha en ny bil, eller få heve hele kjøpet.
Forbrukerklageutvalget har gitt Tesla fullt medhold.
De viser til at omlevering, slik at kunden får en helt ny bil, vil påføre Tesla Norge urimelige kostnader. De mener også at bilkunden ikke har dokumentert at en omlakkering av bilen ikke vil gi et tilfredsstillende resultat, slik bilkunden har hevdet.
Hevder hun ble lovet luftfjæring – krevde kjøpet hevet
En Oslo-kvinne mente hun hadde blitt lovet at den nye Tesla Model S hun kjøpte hadde regulerbar luftfjæring. Hun trenger ifølge egne utsagn bil med luftfjæring fordi veien til hytta går på skogsvei med dype hjulspor og dumper.
Men etter at hun fikk overlevert bilen som kostet 800.000 kroner, oppdaget hun at bilen likevel ikke hadde dette utstyret. Dermed krevde hun å få heve hele kjøpet, det vil si å levere bilen mot å få hele kjøpesummen tilbake av Tesla.
Forbrukerklageutvalget har blankt avslått kravet.
De mener i likhet med Tesla det ikke er dokumentert at Tesla lovet at bilen skulle ha luftfjæring.
– Dersom det var så avgjørende at bilen hadde luftfjæring, måtte hun ha kommunisert dette tydeligere til bilselger, skriver Forbrukerklageutvalget i sin avgjørelse.
Kranglet i seks år – får 80.000 kroner
I nesten seks år har Ola Spakmo fra Østfold og Tesla kranglet om en Tesla Model S som han kjøpte for 575.000 kroner høsten 2013.
Kunden forteller til Forbrukerklageutvalget at første gang han klaget bare var noen uker etter at han overtok bilen.
I de påfølgende årene var bilen inne minst 25 ganger på verksted. Kunden hevder det var enda flere.
I desember 2017 fikk Tesla en siste mulighet til å reparere. Etter det krevde Spakmo å få heve kjøpet.
Han nektet også Tesla flere reparasjonsforsøk.
Forbrukerklageutvalget er enig med Spakmo at bilen har mangler både med takluken, som ikke er tett, med underholdningsanlegget og med førersetet.
Førersetet avgir dessuten mange pumpe- og klikkelyder, ifølge kunden, mens DAB-radioen har dårlige mottakerforhold.
Men Forbrukerklageutvalget har under noe tvil kommet til at bilkjøpet ikke kan heves. De har i stedet gitt kunden et mindre skjønnsmessig prisavslag.
Ola Spakmo får 80.000 kroner, har Forbrukerklageutvalget vedtatt.
Men det er han ikke fornøyd med, og han har valgt å ta saken videre til rettssystemet. Mandag møter han Tesla til rettsmegling i Oslo tingrett.
Før dette rettsmøtet ønsker han ikke å si noe til Motor om den mangeårige konflikten.
Får heve Tesla-kjøp til 838.000 kroner
En Oslo-mann er den eneste som så langt i år har nådd gjennom med sine krav mot Tesla i Forbrukerklageutvalget.
Oslo-mannen kjøpte i 2015 en Tesla Model S for 838.000 kroner. Helt siden da har bilkunden hevdet at det har vært feil på bilen, og nå har han fått medhold i at bilen har hatt to feil som Tesla-verkstedet ikke greide å utbedre.
Tre ganger forsøkte Tesla å reparere en lekkasje fra taket, fire ganger forsøkte de å reparere feil med instrumentpanelet.
Dessuten hadde bilen langt færre hestekrefter enn Tesla oppga i markedsføringen.
Både feilene og feilopplysningen om hestekrefter er kjøpsrettslige mangler, mener Forbrukerklageutvalget, som har vedtatt at bilkunden skal gi Tesla bilen tilbake, mot at Tesla refunderer hele kjøpesummen på 838.000 kroner.
Bilkunden har altså hatt gratis (og et problemfylt) bilhold i fire år.
Tesla krevde nemlig ikke at det skulle gjøres fradrag for kundens nytte av å eie bilen.
Helst ville bilkunden få levert en ny bil som erstatning. Men siden det ville ført til at han på grunn av modellskifte ville fått en mye bedre og dyrere bil, må han nøye seg med å få heve kjøpet, mener Forbrukerklageutvalget.