SKAL BLI BILLIGERE: Slik er dagens Tesla-batteripakke i en Model X. I fremtiden skal Tesla ifølge innsidere produsere mye billigere batterier med mye lengre varighet. Foto: Tesla Motor
Tesla lader opp til «Battery Day»:
Rykter om batteri-revolusjon fra Tesla
Tesla forbereder lansering av banebrytende batteriteknologi, med større lagringskapasitet, lengre levetid og mindre bruk av kobolt, ifølge nyhetsbyrået Reuters.
DETTE ER SAKEN: Tesla ventes å introdusere billigere og langt mer holdbar batteriteknologi.
Lenge har Tesla-sjef Elon Musk moret seg med å sende ut hint, men ingen detaljer, om den nærmest revolusjonerende batteriteknologien han skal presentere for all verden det såkalte «batteridag»-arrangementet (Battery Day). Dette var opprinnelig planlagt for tredje uke i mai, men er utsatt på grunn av at korona-restriksjonene begrenser hvor mange personer som kan samles.
Trolig blir det arrangert i juni.
Det er nyhetsbyrået Reuters som mener å kunne avsløre mer om teknologien, hvis hovedattraksjon er det såkalte «million mile battery», et batteri som skal holde i 1,6 millioner kilometer, altså langt lengre enn de aller fleste bilene noen gang vil kjøres.
Blir mye billigere
Ikke nok med det: Tesla ventes også snart å kunne produsere elbilene til en kostnad som gjør dem konkurransedyktige prismessig med tilsvarende bensinbiler, selv uten støtteordninger.
I de fleste land, som ikke har tilsvarende avgiftsfordeler som Norge, er elbiler fortsatt for dyre for folk flest.
Reuters referer anonyme kilder som skal ha vært tett på utviklingsprosjektet.
Når det kommer til å rulle en million Teslaer på veiene, som kan koble til strømnettet og sende elektrisitet tilbake til det, er målet for Tesla å bli et kraftselskap på nivå med de klassiske kraftleverandørene.
Det nye batteriet skal først introduseres i Kina, ifølge Reuters sine kilder, i stadig forbedrede utgaver – med høyere energitetthet og enda lavere kostnader.
Tesla har ikke villet kommentere saken overfor Reuters.
De nye batteriene skal benytte ny og innovativ kjemi basert på redusert bruk av kobolt, med nye bestanddeler som gjør det mulig å lagre mer energi over lengre tid.
Planene favner også nye, tungt automatiserte produksjonsteknikker som skal redusere arbeidskostnadene. Prosessene vil foregå i gigantiske «tera-fabrikker» som Musk, i samtaler med analytikere, har sagt vil bli 30 ganger større enn dagens giga-fabrikk i Nevada.
Det arbeides allerede med omfattende resirkulering av de dyrebare metallene i batteriene, samt gjenbruk av batteripakkene til energilagring av typen som ble levert til Australia i 2017.
Reuters har tidligere meldt at Tesla er i langt fremskredne samtaler om samarbeid med CATL, den største kinesiske batteriprodusenten.
CATL har blant annet utviklet en enklere og mindre kostbar måte å pakke battericellene på, noe som gir både lettere og rimeligere batterier. De benytter dessuten (som konkurrenten BYD) koboltfrie litium-jernfosfatbatterier.
Kobolt er både miljømessig kontroversielt og det dyreste metallet som brukes i prosessen.
Det endelige målet er selvsagt å gjøre elbilene økonomisk attraktive for forbrukeren.
CATL skal ha klart å få kostnadene forbundet med de koboltfrie batteriene under 80 dollar per kWt, og under 60 dollar per kWt for cellene. Batteripakkene med redusert kobolt-innhold nærmer seg 100 dollar, ifølge Reuters' rapport.
Det er en bred oppfatning i industrien at elektriske biler vil oppnå såkalt prisparitet – altså likevekt – med bensinbiler når kostnaden kommer ned i 100 dollar per kWt.