SELGER I KRISE: Den elektriske sportsbilen Porsche Taycan gjorde en bemerket entré i topp 20-listen denne måneden, og ga Porsche en 14. plass i april og en plass på topp 20 hittil i år.
Nybilregistreringene ned 34 prosent:
Så kraftig falt bilsalget i april
April endte med et historisk kraftig fall i nybilregistreringene – som ventet. En viss bedring mot slutten av måneden gjorde at tallene ikke ble enda verre enn bransjen fryktet.
April-tallet er et lavt – 3.830 færre enn i april 2019, tilsvarende en nedgang på 34 prosent. Antallet registrerte elbiler faller også, men i mindre grad.
For elbilene er nedgangen 17,6 prosent, og andelen elbiler ligger for tiden relativt stabilt, men dog med en nedgang fra 55,9 prosent i mars til 49,4 prosent i april, mens andelen i årets første fire måneder er 50,3 prosent.
Det er som vanlig langt flere som kjøper bruktbil enn det er som kjøper nytt, og andelen bruktbilkjøpere øker. Bruktbilsalget har nemlig klart seg en god del bedre enn nybilsalget. Men også her er det nedgang: 33.928 biler skiftet eier i april.
Tydeligere korona-effekt
I motsetning til nybilsalget, reflekteres salgstendensen ganske godt i bruktbilstatistikken, da slike biler vanligvis registreres kort tid etter at de er kjøpt. Nye biler registreres ofte flere uker eller måneder selve kjøpet.
Derfor er det først nå i april vi virkelig begynner å se effekten av koronakrisen, selv om markedet fortsetter å holdes oppe av ordrereserver, som bransjenettstedet bilnytt.no påpeker.
På tredjeplass finner vi fortsatt Toyota etter fire måneder, men i april ble japaneren skjøvet ned på en femteplass, bak Mercedes-Benz (takket være e-tron-konkurrenten EQC) og BMW, som tross kraftig nedgang i i3-salget holder på fjerdeplassen takket være sine nye ladbare hybrider X3 og X5.
Lenger ned på merkestatistikken: Kinesiske MG skyver Tesla ut av topp 20-listen i april, mens lille Seat fra Barcelona er inne i topp 20 i første tertial, foran merker som Citroën, Subaru og Honda.
Det er utelukkende den lille elbilen Mii som drar opp Seat-salget.
Fjorårets stjerneskudd Jaguar er også ute av topp 20 etter at luften tilsynelatende har gått ut av i-Pace-ballongen. Fallet kan delvis ha sammenheng med produksjonsstans på grunn av koronakrisen, selv om importøren har annonsert bra lagerbeholdning.
Snart 300.000 elbiler i Norge
I april ble det førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 3898 elbiler (hvorav 3671 nye), mot 4997 i april 2019.
Hittil i år er det førstegangsregistrert 21.180 elbiler -ned 17,4 prosent fra i fjor. Bruktimporten av elbiler er mer enn halvert grunnet den svake kronen, derfor drar det ned elbilregistreringene mer enn nedgangen i nybilregistreringer (13,4 prosent).
Ved utgangen av april var det i alt registrert 296.000 elbiler i Norge. Det mangler altså bare 4000 biler på å nå 300.000.
Ser vi bare på nybilsalget, var altså elbilandelen nesten 50 prosent, mens ladbare hybrider, bensin og diesel gjorde det litt bedre enn i de foregående månedene.
Hybridene falt markant, noe som forklarer Toyotas kraftige fall på 45 prosent i april. Særlig SUV-en RAV4 dro ned.
Les også: Her er alle Motors biltester!
Slik er fordelingen etter drivstoff i april og hittil i år:
Drivlinje
Andel i april
Andel januar-april 2020
Elektrisitet
49,4 %
50,3 %
Plugin Hybrid
20,2 %
19,4 %
Diesel
11,9 %
11 %
Bensin
10,6 %
9,7 %
Hybrid
7,9 %
9,6 %
Totalsalg
100 %
100 %
Til tross for krisetider, er det noen bilmerker i topp 20-listen som har klart å vokse i årets fire første måneder: Audi, Skoda, Mercedes, Peugeot, Renault, Seat og Porsche. Skoda, Peugeot og Renault falt imidlertid i april.
Topp 20 – bilmerker
Merke
April
Januar-april 2020
1. Volkswagen
1155
4950
2. Audi
921
4948
3. Toyota
544
3405
4. BMW
561
2956
5. Volvo
397
2427
6. Hyundai
304
2298
7. Skoda
506
2262
8. Nissan
406
2087
9. Mercedes-Benz
576
2055
10. Tesla
74
1482
11. Kia
208
1391
12. Peugeot
296
1382
13. Mitsubishi
103
1288
14. Renault
161
1233
15. Ford
225
689
16. Opel
122
688
17. Suzuki
93
587
18. Mazda
100
463
19. Seat
59
425
20. Porsche
156
419
Totalsalg
7425
39 783
På modellstatistikken skjer det til dels store endringer i rekkefølge i april i forhold til tidligere måneder, som tabellen nedenfor illustrerer. Mercedes EQC og Porsche Taycan dukker opp i topp 20 (av i alt langt over 200 modeller), og fossilbilenes aldri så lille revansj kommer i form av Skoda Octavia og VW T-Roc, som begge også entrer denne topplisten.