20 GANGER EL: Vi samlet 20 elbiler til rekkeviddetest med start i Oslo, men skulle ikke langt ut av hovedstaden før det kom både snøfiller og minusgrader. Foto: Tomm W. Christiansen
Hvor langt går elbilene?
Knockout i vinterlig rekkeviddetest
Hvis det noen gang har vært tvil om hvem som er rekkeviddekongen i det norske elbilmarkedet: Den tvilen er borte! Tesla Model S har best rekkevidde på norske vinterveier.
DETTE ER SAKEN: Vi kjørte 20 biler langs en rute fra Oslo nordover mot Dombås, østover til Folldal og deretter sørover igjen. Og bilene ble kjørt til det var fullstendig tomt for batteri…
Vår Model S rullet sine aller siste meter på strekningen sør fra Folldal, men kom seg aldri helt til Venabygdsfjellet.
Da triptelleren stod på 469,8 km var det helt slutt.
Og seieren var det ingen tvil om.
Se hele resultatlista lenger ned på siden!
De tre Tesla-modellene tok tre av de fire øverste plassene, mens Hyundai Kona igjen bekreftet sin imponerende rekkevidde – og snek seg hårfint foran Tesla Model 3.
Vi startet ferden i tre varmegrader og regn/sludd i Oslo – og jo lengre nord vi kom, jo kjøligere ble det. Men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader.
Testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til WLTP-rekkevidden vi vanligvis får oppgitt – og disse tallene ser du nedenfor.
Men det er ingen som har kjørt 20 elbiler samtidig slik vi gjorde nå:
Alle startet fulladet etter en natt i garasje, med kaldt batteri, 21 graders kupévarme og setevarme på laveste nivå. Bilene ble kjørt helt tomme for batteri (vi hadde følge av to bergingsbiler som plukket oss opp og fraktet oss til nærmeste ladestasjon).
Vær obs på at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test.
Rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.
Dette er lengdene vi fikk:
Bil
Oppgitt WLTP-rekkevidde
Km i vår test
Tesla Model S
610 km
469,8 km
Tesla Model 3
560 km
404,4 km
Tesla Model X
507 km
419,6 km
Jaguar I-Pace
470 km
333,8 km
Kia e-Niro
455 km
360,2 km
Kia e-Soul
452 km
352 km
Hyundai Kona
449 km
404,5 km
Opel Ampera-e
423 km
296,9 km
Mercedes EQC
417 km
307 km
Audi e-tron Quattro 55
415 km
341,1 km
Renault Zoe
395 km
313,8 km
Nissan Leaf 62 kWt
385 km
298,6 km
Audi e-tron Quattro 50
332 km
259 km
Hyundai Ioniq
311 km
269,3 km
BMW i3
310 km
245,8 km
Nissan Leaf 40 kWt
270 km
208,9 km
Volkswagen e-Golf
222 km
198,1 km
Volkswagen e-Up!
251 km
226 km
Seat Mii Electric
260 km
226,6 km
Skoda Citigo-e
260 km
220 km
Dette er ruten vi kjørte:
Vi kommer tilbake i dagene og ukene som kommer med detaljert informasjon om bilenes prestasjoner – i tillegg til ladetester vi skal gjennomføre de neste dagene!