FORSINKET NY START? Forbundskansler Angela Merkel og VW-toppsjef Herbert Diess, med VWs elbil-sjef Thomas Ulrich, markerte sammen åpningen av Volkswagens svære produksjonsanlegg for elbiler i Zwickau i november i fjor. Foto: Peter Raaum

Volkswagens ID.3-lansering i fare:

Frykter opptil et års forsinkelse for ID.3

Volkswagens problemer med programvaren i sin kommende elbil. ID.3, skal være større enn antatt. De må løses før bilen kan lanseres. I mellomtiden lagres de produserte bilene på store, lukkede områder, der bilenes digitale systemarkitektur må oppdateres.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Et tysk magasin melder at tusener av teknikere arbeider desperat for å løse programvareproblemene i Volkswagens kommende elbiler og forhindre ytterligere forsinkelser.

Volkswagens viktigste bil siden bobla og VW Golf blir den nye elbilen ID.3, ifølge den tyske produsentens eget utsagn.

Den har så langt vært planlagt lansert til sommeren – og det er til tross for at produksjonen ved fabrikken i Zwickau har pågått siden november i fjor.

Ifølge Automotive News, som siterer tyske Manager Magazin, viser det seg nå at utfordringene med programvareoppdateringen som må installeres fortløpende på de allerede produserte bilene, er større enn man trodde for et par måneder siden.

Det er situasjonen én måned etter at Tesla passerte VW i markedsverdi, og Volkswagen-sjef Herbert Diess erklærte at selskapet han leder skulle ta dem igjen.

KAN BLI FORSINKET: VW ID.3 den første elbilen basert på den dedikerte MEB-plattformen, har ifølge tyske medier svært omfattende programvareproblemer som må løses før bilen kan lanseres.

Undervurdert

Det kan dermed synes som om den tyske giganten har undervurdert alvorlighetsgraden av programvaresvakhetene – som vi allerede rapporterte om i desember i fjor. Allerede da var det kjent at 20.000 av de første bilene ville bli produsert med en ufullstendig programvarearkitektur, og at det vil bli nødvendig å gjøre manuelle oppdateringer før bilene kommer i salg.

I januar innrømmet VW at det var «utfordrende» å få på plass bilenes kraftige elektronikk og systemarkitektur.

De holdt likevel fast ved planene om lansering av den strategisk viktige elbilen sommeren 2020.

GA GRØNT: VW-sjef Herbert Diess på talerstolen i Zwickau da produksjonen startet før jul.


Les også: Vi har kjørt verdens største elbiltest på vinterføre

Hastverk er lastverk

Manager Magazin siterer ifølge Automotive News Volkswagens egne eksperter, som hevder at problemene stammer fra basis-arkitekturen som er grunnlaget for datasystemene i ID.3. Den skal ifølge de siterte innsiderne ha blitt utviklet for raskt, med det resultatet at mange av systemets komponenter ikke forstår hverandre, noe som fører til at funksjoner stopper opp og andre problemer.

Ifølge magasinet rapporterer for tiden flere hundre testførere av bilen om opptil 300 feil hver dag.

Mer enn 10.000 teknikere skal være i ferd med å forsøke å løse problemene, som ifølge artikkelen i Manager Magazin vil kunne komme til å forsinke lanseringen av ID.3 med opptil et år.

Kan bli dyrt

Det vil i så fall få alvorlige økonomiske konsekvenser for konsernet, som trenger å komme i gang med salget av nullutslippsbiler så snart som mulig for å unngå å betale store bøter på grunn av EUs nye utslippsregler, som trådte i kraft i år.

Fabrikken i Zwickau er rigget for å produsere 350.000 biler i året, og vil da være den største elbilfabrikken i Europa.

Volkswagen uttalte på tampen av fjoråret at målet er å produsere 1,5 millioner elbiler i ID-serien, som er basert på den ferske MEB-plattformen, dedikert til batterielektriske biler.

Manager Magazin er velrennomert månedsmagasin, med snart 50 års historie, og eies av Spiegel-gruppen som også utgir Europas største nyhetsmagasin, Der Spiegel.