RECHARGE: Volvo lar nå hele sin ladbare portefølje få merkelappen «Recharge», også denne modellen som inntil nå har gått under navnet «XC60 T8 Polestar Engineered». Foto: Volvo Car
Ny ladbar T6-versjon:
Ladbar Volvo XC60 blir 50.000 kroner billigere
Det har vært mye snakk om at bilene blir dyrere på grunn av svak kronekurs. Da er det sikkert befriende for Volvo å kunne annonsere at Volvo V60 og XC60 nå kommer i rimeligere innstegsversjoner.
DETTE ER SAKEN: Volvo introduserer rimeligere ladbare modeller.
Den nye modellporteføljen heter «Recharge» og består av både Volvos helelektriske biler og ladbare hybrider. I den forbindelse lanserer de et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60 som del av en større satsing på ladbare hybrider.
Det nye motoralternativet, som nå kommer på flere av Volvos ladbare hybrider, heter T6 og vil være tilgjengelig på bilene som er bygget på SPA-plattformen (Scalable Product Architecture).
Tidligere har Volvo tilbudt toppmodellen T8 på de ladbare hybridbilene i 60- og 90-serien i Norge, samt T5 på XC40.
XC60 blir 50.000 rimeligere
– Volvo satser hardt på elektrifisering og alle våre modeller er nå elektrifiserte. Med introduksjonen av T6-varianten i Norge utvider vi det ladbare hybridtilbudet med et motoralternativ som gir norske kunder en lavere innstegspris på en ny Volvo, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
T6 blir tilgjengelig i alle salgsversjoner og utstyrsnivåer av modellene V60 og XC60. Bilene som kommer med motoralternativet T6 vil ha en innstegspris som ligger mellom 30.000 og 50.000 kroner under toppalternativet T8.
Startprisen for en Volvo V60 Recharge Plug-in hybrid T6 vil være 579.900 kroner, inkludert frakt og levering i Oslo. Hittil var innstegsprisen 609.900 kroner (V60 T8).
Startprisen for en Volvo XC60 Recharge Plug-in hybrid T6 vil være 699.900 kroner inkludert frakt og levering i Oslo. XC60 T8 koster per i dag 749.107 kroner.
Volvo har for øvrig ennå ikke annonsert prisøkninger som følge av nedgangen i kronekursen.
Bilene med T6-varianten har en toliters bensinmotor med fire sylindere som trekker forhjulene og en elektrisk motor som trekker bakhjulene.
De to motorene yter henholdsvis 253 og 87 hestekrefter, totalt 340 hestekrefter, med et totalt dreiemoment på 590 Newtonmeter.
Til sammenligning tilbyr T8-varianten 390 hestekrefter og et totalt dreiemoment på 590 Newtonmeter, fordelt på de to motorene, der bensinmotoren yter 303 hestekrefter og den elektriske motoren 87 hestekrefter.
Begge variantene har en batterikapasitet på 11,6 kWt.
Recharge for alle
Dette vil si at alle ladbare biler fra Volvo vil hete «Recharge» etter fulgt av den respektive drivlinjebetegnelsen.
Den ladbare hybrid-varianten av XC40 vil dermed hete «XC40 Recharge Plug-in Hybrid», mens den helelektriske vil hete «XC40 Recharge Pure Electric».
Under dette igjen kan kundene velge mellom ulike utstyrsnivåer, som Inscription og R-design. Samme inndeling vil gjelde for modellene i 60- og 90-serien, selv om de for øyeblikket kun er tilgjengelige som ladbare hybrider. En ladbar XC60 med T8-motor vil dermed hete «XC60 Recharge Plug-in Hybrid T8».
– I 2025 skal halvparten av det globale bilsalget til Volvo være helelektrisk og resten hybrider. Det kommer flere spennende elbiler og hybridbiler fra Volvo de kommende årene, som vil passe det norske markedet godt, sier Trosby.