KIA MED KABEL: Testens to Kia-modeller, e-Soul og e-Niro (t.v.), til lading ved Ionity-anlegget på Dombås. Foto: Peter Raaum

Her er resultatene fra testen:

Slik ladet bilene

Motor og NAF har altså testet ladeegenskapene til de ni elbilene – i tillegg til rekkevidden.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Vi har testet rekkevidde- og ladeegenskaper på ni av de mest solgte elbilene i kompaktklasse. Les hovedsaken her.

Samtlige ladetester ble gjort med driftsvarme batterier som hadde gjenværende kapasitet på rundt 10 prosent. Dette er ifølge de ulike produsentene premisser for å få optimale ladeforhold.

Les om rekkeviddetesten her: En bil gikk fire mil med 0 prosent

Men selv da hadde bilene store problemer med å lade like effektivt som lovet. I beste fall streifet de innom den optimale effekten.

Med ett stort unntak: Tesla, som har sitt eget unike ladenettverk, best ladeegenskaper og lengst rekkevidde. I øyeblikket er Tesla svært langt foran alle konkurrenter. 

Les om ladetesten også på naf.no

ET ELEKTRISK STYKKE NORGE: Elbiler i test på broen over Storseisundet på Atlanterhavsvegen

Slik ladet bilene: 

VW e-Golf: Lader med maks 50 kW. Av praktiske grunner fikk vi ikke målt effekten, men vi ladet fra 31 km til 223 km (95 prosent) på 47 minutter. Les detaljene om e-Golfens lading på NAFs nettsider

VM e-Golf

Nissan Leaf 62 kWt: Kom aldri opp på utlovet effekt. Jevn og stabil ladekurve på 45 kW fram til 75 prosent, før den falt kraftig. Les alle detaljene om Leaf’ens lading på NAFs nettsider

Kia e-Soul: Mindre effektiv enn Kia e-niro og Hyundai Kona med samme teknologi. Brukte tid på å våkne, til tross for optimale ladepremisser. Kurven dalte brått ved 70 prosent. Les alle detaljene om ladingen av e-Soul på NAFs nettsider

Kia e-Niro: Ladet med maks 76 kW i vår test. Mest effektiv mellom 30 og 60 prosent. Etter det ble ladeeffekten redusert. Les mer om ladingen av e-Niro på NAFs nettsider

Hyundai Kona: Nærmest identisk kurve med e-Niro. Men det er nok mest effektiv å stanse ladingen av de to koreanske rekkeviddelederne ved 70 prosent. Les alle detaljene om Konas lading på NAFs nettsider

BMW i3: Lader med maks 50 kW. Av praktiske grunner fikk vi ikke målt effekten, men vi ladet fra 6 til 90 prosent på 50 minutter. Les alle detaljene om ladingen av i3 på NAFs nettsider

 

Tesla Model 3: Holdt seg stabilt rett under 120 kW fra den plugget inn til rundt 60 prosent, etter det falt kurven raskt. På Teslas eget superlader-nettverk er det bare å plugge inn, betaling skjer via bilen og din profil. I særklasse best. Les alle detaljene om Model 3-ladingen på NAFs nettsider

 

Opel Ampera e: Lader med maks 50 kW. Av praktiske grunner fikk vi ikke målt effekten, men vi brukte 70 minutter på å lade fra fra 13 til 90 prosent. Da hadde vi fått en rekkevidde på 364 km kilometer. Oppgir kun kilometer og batteriprosent, ikke effekt, når den lader. Les alle detaljene om ladingen av Ampera e på NAFs nettsider

 

Nissan Leaf 40 kWt: Stabil kurve, men markert dropp fra 44 til 31 kW ved 70 prosent. På ladestopp nummer to, ladet den stabilt på lave 32 kW. Dette er en velkjent problematikk knyttet til Leaf, som har fått tilnavnet «rapidgate». Det betyr at hurtigladingen går tregt når man har ladet flere ganger etter hverandre. Årsaken er en programvarebeskyttelse av batteriet som begrenser effekten ved lading når du hurtiglader flere ganger på samme dag. Les alle detaljene om lading av Leaf’en på NAFs nettsider

Les også: Slik svarer Nissan-sjefen om Leafs ladeproblemer

Nissan Leaf (62 kWt)
Kia e-Soul
Kia e-Niro
Hyundai Kona
BMW i3
Tesla Model 3
Opel Ampera e
Nissan Leaf (40 kWt)