DETTE ER SAKEN: Vi har testet rekkevidde- og ladeegenskaper på ni av de mest solgte elbilene i kompaktklasse. Les hovedsaken her.
Samtlige ladetester ble gjort med driftsvarme batterier som hadde gjenværende kapasitet på rundt 10 prosent. Dette er ifølge de ulike produsentene premisser for å få optimale ladeforhold.
Men selv da hadde bilene store problemer med å lade like effektivt som lovet. I beste fall streifet de innom den optimale effekten.
Med ett stort unntak: Tesla, som har sitt eget unike ladenettverk, best ladeegenskaper og lengst rekkevidde. I øyeblikket er Tesla svært langt foran alle konkurrenter.
Kia e-Soul: Mindre effektiv enn Kia e-niro og Hyundai Kona med samme teknologi. Brukte tid på å våkne, til tross for optimale ladepremisser. Kurven dalte brått ved 70 prosent. Les alle detaljene om ladingen av e-Soul på NAFs nettsider
Tesla Model 3: Holdt seg stabilt rett under 120 kW fra den plugget inn til rundt 60 prosent, etter det falt kurven raskt. På Teslas eget superlader-nettverk er det bare å plugge inn, betaling skjer via bilen og din profil. I særklasse best. Les alle detaljene om Model 3-ladingen på NAFs nettsider
Opel Ampera e: Lader med maks 50 kW. Av praktiske grunner fikk vi ikke målt effekten, men vi brukte 70 minutter på å lade fra fra 13 til 90 prosent. Da hadde vi fått en rekkevidde på 364 km kilometer. Oppgir kun kilometer og batteriprosent, ikke effekt, når den lader. Les alle detaljene om ladingen av Ampera e på NAFs nettsider
Nissan Leaf 40 kWt: Stabil kurve, men markert dropp fra 44 til 31 kW ved 70 prosent. På ladestopp nummer to, ladet den stabilt på lave 32 kW. Dette er en velkjent problematikk knyttet til Leaf, som har fått tilnavnet «rapidgate». Det betyr at hurtigladingen går tregt når man har ladet flere ganger etter hverandre. Årsaken er en programvarebeskyttelse av batteriet som begrenser effekten ved lading når du hurtiglader flere ganger på samme dag. Les alle detaljene om lading av Leaf’en på NAFs nettsider