FETTEREN TIL NEMO: Volkswagen trekker akvariefolien av ID.3 på tirsdag. Hva kan vi vente oss?
I morgen får verden se VW ID.3:
– Kommer for sent til å bli en ny «Boble» eller Golf
Mye er sagt og skrevet om ID.3, men minst to viktige saker gjenstår. Hvordan ser den ut uten akvariefisk-kamuflasjen? Og hvordan vil den posisjonere seg i elbilmarkedet?
DETTE ER SAKEN: Volkswagen presenterer i morgen VW ID.3, den første av en rekke modeller på en ny helt ny plattform skapt for batterielektriske biler. ID.3 avløser dagens e-Golf.
Det første spørsmålet får vi et svært så konkret svar på i morgen, 10. september. Da avdukes bilen som ifølge Volkswagen blir en av konsernets tre viktigste modeller i moderne tid. De to øvrige er «Bobla» og Golf.
Det sier alt om modellens betydning.
Det andre spørsmålet får vi ikke noe umiddelbart svar på. Men det kryr av bilinteresserte som følger dette tunge elbilprosjektet med stor interesse.
Jan Blichfeldt, økonom, reklamemann og bilinteressert, er en av dem. Han hjelper i dag bedrifter med å definere deres merkevarestrategi.
– Ut fra det vi vet om priser, størrelse og spesifikasjoner, så vil ID.3 gjøre det meget bra, sier han.
Blichfeldt mener modellen lanseres for sent til å bli den samme milepælen som «Bobla» og Golf.
– Hadde den kommet for tre år siden, ville den vært totalt dominerende. Og hadde den kommet for fem år siden, hadde den blitt den nye «bobla». VW er altfor sent inne på dette markedet som domineres av Tesla, og i stadig større grad japanere, koreanere og kinesere. Den nye folkevognen vil ikke komme fra Wolfsburg. For å bli så dominerende, må man komme opp med noe helt nytt og radikalt. Som iPhone versus Nokia og Sony Ericsson. Som «minien». Eller som «Bobla». ID.3 er ikke noe radikalt grep. Den kommer med allerede kjent teknologi i markedet for biler og elbiler, sier Blichfeldt.
Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Elbilforeningen, fastslår at ID.3 utvilsomt markerer en ny tid for VW-konsernet.
– Vi må forvente et realt oppsving fra det vi er vant med av elbil fra VW i dag. Ikke til forkleinelse for e-Golf og e-Up, som er gode elbiler, men med ID.3 får vi den første elbilen fra VW som er bygd for helelektrisk drift fra bunnen, sier han.
– Stor valgfrihet på egenskaper mot pris, primært når det gjelder størrelse på batteripakke. VW er tradisjonelt opptatt av å tilby modeller i en rekke utgaver, og ID-serien blir neppe noe unntak. På rekkevidde bør topputgaven av ID.3 greit matche det beste i kompaktklassen, altså bilene med batteripakker på rundt 60 kWt. Jeg legger til grunn at VW har gjort en god jobb med å gjøre drivlinjen energieffektiv.
Mange av de modellene ID.3 skal konkurrere mot, sliter med svært lang leveringstid. Begrenset tilgang på batterier er en viktig årsak.
– I og med at importøren har gått ut og hevdet at ID.3 skal bli den mest solgte bilen i Norge i 2020, må vi kunne forvente at VW har kontroll på batteritilgang og at norske kunder vil kunne få sin bil på relativt kort sikt, sier han.
Frydenlund mener importøren bør ha lært mye gjennom snart seks år med elbiler i sitt utvalg. Vi skal ha høye forventninger både til ettermarked og kvalitet på selve bilen.
– Spesielt må den digitale brukeropplevelsen, apper og oppdateringer over nett, sitte som det skal fra start, sier han.
Blichfeldt mener VW og noen få andre kjempeprodusenter har hatt nakkegrep på markedet gjennom produksjon av fossilmotorer.
– Det er mest kostnadskrevende å utvikle gode motorer. Det har holdt nye konkurrenter unna. Og mindre produsenter har måttet kjøpe motorene av en av de store. Dette er nå helt snudd på hodet med el-bilen. «Alle» kan lage disse enkle motorene, og plutselig er grunnmuren i VWs verdensdominans revet vekk, sier han.
– Av denne grunn tror jeg VW ønsker at fossilmotorene skal være dominerende så lenge som mulig. Samtidig ser de at bilverdenen blir elektrisk, så de må satse på den hesten også. Men de gjør det nølende - og for sent til å få den dominansen de en gang hadde. Satsingen til VW er en spagat, der dagens ledere ser at de tjener langt bedre på fossilbiler, og derfor nøler med å legge nok trykk på el-satsingen, mener Blichfeldt.
De utvendige dimensjonene blir temmelig lik dagens Golf. Men innvendig blir kupéen langt mer romslig, ettersom den er ribbet for all den plasskrevende mekanikken som kreves i en fossilbil. Bagasjerommet derimot, blir bare noen melkekartonger større enn dagens fossile Golf (380 liter).
ID.3 skal komme med tre batteriversjoner. Den mellomste versjonen (58 kWt) kommer først på markedet, med en estimert rekkevidde på 420 kilometer. Senere skal det også komme modeller med rekkevidde på 330 og 550 kilometer. Volkswagen offentliggjorde nylig at startprisen blir på under 330.000 kroner.