Med Toyota-samarbeid om ny drivlinje:
BMW varsler hydrogenbil i 2022
Japans største bilprodusenter skrur opp volumproduksjonen av hydrogenbiler, og dobler satsningen gjennom samarbeid med tyske prestisjemerker. Nå bekrefter BMW at selskapet kommer med sin første hydrogenmodell i 2022 – i samarbeid med Toyota.
DETTE ER SAKEN: Elektrifiseringen av bilparken skjer på bred front, og i flere av de store asiatiske markedene er hydrogensatsingen langt tyngre enn i Europa.
Toyota lanserte sin første hydrogenmodell Mirai i 2014, og har hatt et samarbeid med BMW om hydrogenbiler helt siden 2013. Nå står Toyota foran en kraftig opptrapping av produksjonen med andre generasjon Mirai.
Under bilutstillingen i Frankfurt har BMW annonsert at de kommer med sin egen modell i 2022. Bilen selskapet viste fram i Frankfurt bygger på samme plattform som X5.
– Man kan ikke gifte seg med én type teknologi, slik bilmarkedet ser ut nå, sier kommunikasjonssjef Marius Tegneby i BMW Norge til Motor.
BMW skal imidlertid se an mottakelsen av premieremodellen før de eventuelt satser på hydrogen for alvor fra 2025.
Les også: – Vi jobber med femte generasjon av hydrogenbilen
Rett vest
Toyota har annonsert sin hydrogen-opptrapping i flukt med selskapets tunge sponsorat av OL på hjemmebane i Tokyo neste sommer. Fra en testproduksjon av førstemodellen på 3000 biler årlig, kommer neste Mirai med ti ganger så stor årlig produksjon.
Rett vest for Japan har Hyundai i Sør-Korea fått større fart på produksjonen av sin Nexo, selskapets andre hydrogenmodell.
Også Hyundai har jobbet tett innen teknologi- og utstyrsutveksling med et tysk premiummerke, nemlig Audi.
René van Doorn, som leder førutvikling i Fuel Cell i Audi AG, har overfor Motor anslått at Audis første hydrogenmodell – deres h-tron – kommer i salg tidlig på 2020-tallet, men selskapet har ikke vært spesifikke i sin offisielle kommunikasjon.
Les også: Shell-sjef tviler ikke på hydrogen
Trenger stasjoner
Hydrogen er antatt å gi best mening for produsenter med store modeller, som nettopp BMW, Audi og Mercedes. Sistnevnte har laget en hydrogenhybrid, men aldri satt ordentlig kraft bak produksjonen.
Tester av ulike prototyper gir en rekkevidde på 450 til 700 kilometer rekkevidde på én tank, hevder BMW.
Men for dem alle er utviklingen av infrastruktur med fyllestasjoner langs hovedveiene en helt grunnleggende forutsetning. Bare i Tyskland er det anslått at man trenger 400 stasjoner, mens det idag finnes mellom 50 og 100.