Audi lanserer ny Q3 med stemmestyring:
Hei Alexa, hvor mange SUV’er kan man få solgt?
Med nye Q3 Sportback kommer Audi i butikkene med sin aller første kompakte crossover. Samtidig bytter Audi ut hjulet som styrer infoskjermen med touchskjerm og stemmestyring også på de mindre bilene.
DETTE ER SAKEN: Audi kommer med sin første crossover-SUV, riktignok uten elektrifisering av betydning.
Stemmestyring-teknologien har fått et slags gjennombrudd de siste årene, selv om de fleste av oss fortsatt klarer seg godt uten.
Som hjelpemiddel i en bil gir det bedre mening enn mange andre steder. Når du skal ha øynene på veien, er ikke hjulet i midtkonsollen eller et tastatur på infoskjermen noe du bør bruke mye tid på.
Q3 Sportback kommer med den Amazon-teknologien som Audi allerede har introdusert på nye modeller i 7- og 8-serien, og gjør den dermed tilgjengelig også for dem av oss som har et nybil-budsjett i størrelsesorden rundt en halv million.
Under noen timers testtur på svingete veier i sydtyske skoger denne uka kunne vi selv erfare at dette er moden teknologi for sikrere kjøring.
Les også: Presser prisen på billig-e-tron under 500.000
Bare spør
Spør Alexa, som teknologigiganten Amazons virtuelle assistent heter, om de siste nyhetene, skifte av radiostasjon eller veien til nærmeste sushi-restaurant, så kommer svaret kjapt.
Foretrekker du å skrive framfor å snakke, tolker bilen slurvete håndskrift på berøringsskjermen, og med et bekreftende tastetrykk kan du starte navigasjonen.
Det er funksjonalitet som er lett å like – og den bidrar til å gjøre Audis utmerkede førermiljø enda litt bedre. Som alltid har Audi en tilvalgsliste herfra til glade jul, og huker du av for «virtuell cockpit» ser du gjennom rattåpningen og rett i en 12,3 tommers skjerm med kart i flere visningsalternativer, blant annet Google Earth.
Kombinert med stemmestyringen og den 10,1 tommers berøringsskjermen i midtkonsollen (vinklet 10 grader mot førersetet) har du ganske enkelt ypperlig oversikt.
Les også: Ny Peugeot 3008 skal gå 59 km på strøm
SUV opp, SUV i mente
Andre generasjon Q3 ble lansert i fjor – en inntreden som i Norge druknet i bølgene fra e-tron-lansering og det faktum at de litt kraftigere dieselmodellene med quattro havnet høyt i pris. Så høyt at modellen ikke slo seg inn blant de 100 mest solgte.
Hva kan en Sportback-utgave gjøre med det?
SUV’ene står for 82,1 prosent av det norske Audi-salget hittil i 2019 (og e-tron utgjør 70 av disse 82), og også i det globale bildet er det SUV-segmentet som vokser mest – opp fra 22,4 prosent i 2014 til 36,8 prosent i fjor. Audi venter at den trenden fortsetter opp på 40-tallet.
Når mer enn hver tredje nye bil her i verden er en SUV, så skyldes det også at SUV-begrepet tøyes i alle retninger.
Q3 Sportback er for så vidt et eksempel på det.
De siste par årene har merke etter merke lansert såkalte crossover-modeller, der kompaktklasse-biler jekkes opp med høyere bakkeklaring og en litt røffere fasong – eller biler med klassiske SUV-trekk låner detaljer fra smekrere coupé-varianter. Blant Audis konkurrenter har BMW X4 og Mercedes GLC Coupé i nettopp dette segmentet.
Les også: Lønner det seg å velge det dyrere drivstoffet?
Kraftigere saker
Vi testet Q3 med to ulike motor-varianter – 150 hk diesel og 190 hk bensin – på tysk landevei i Schwartzwald denne uka, en erfaring som bare understøttet det gode inntrykket vi fikk da andre generasjon Q3 ble lansert sist høst.
Hvor skiller de seg?
På design og infotainment, først og fremst, men i noen grad også når det kommer til motoren.
Q3 Sportback er 16 mm lengre (4800 mm) enn Q3-modellen som kom i fjor, men forskjellen virker større. Bilen er nesten 30 mm lavere (1560 mm) og marginalt smalere. Disse ulikhetene gjør at bilen virker kraftigere og betydelig lengre, selv om akselavstanden er identisk.
Lavere skulder- og taklinje (som forøvrig ender i en spoiler) forsterker det inntrykket. Bagasjerommet er i utgangspunktet det samme, med sine 500 liter og mulighet for å utvide til 1400 liter.
Les også: Her sniker Oslo-bilistene for å slippe bommene
Ingen ledning
Q3 Sportback kommer i første omgang med fire ulike motor-alternativer, ingen av dem elektriske.
Bensinmodellene: 35 TFSI har 1.5 liters motor, 150 hk, forbruk på 0,6 l/mil og CO2-utslipp på 137 g/km. I første omgang er den uten automat, men den kommer kommere senere med S tronic (sjutrinns automat) og 48V mildhybrid. Den større 45 TFSI kommer med quattro, har 2.0-liters motor og 230 hester, med anslått forbruk på mellom 0,73-0,77 l/mil og CO2-utslipp i spennet 166-174 g/km.
Dieselmodellene: 35 TDI har 2.0 liters motor med 150 hk. Denne kommer med automat og forhjulstrekk, men vil etter også hvert bli tilgjengelig med manuelt gir og quattro. Bilen har forbruk på 0,47-0,49 l/mil og utslipp 123-129 g/km. Ytterligere en dieselmodell (også 2.0 liter) med 190 hester kommer i høst.
De norske prisene er ikke satt, men de vil trolig ligge nær originale Q3 som starter på 500.900 kroner.