LINJELEKKER: Audi e-tron Sportback blir en mer coupéaktig variant av den e-tron vi kjenner i dag. Batteripakkene og ladeegenskapene blir likt dagens e-tron, men rekkevidden litt bedre. Foto: Audi AG
Audi e-tron Sportback kommer til Norge til våren:
Mer stil og bedre rekkevidde
Stort mer trendy blir det ikke i bilverden om dagen: En coupéformet helelektrisk SUV med firehjulsdrift.
DETTE ER SAKEN: Startprisen på Audi e-tron Sportback blir henholdsvis 521.000 og 661.000 kroner for modellene «50» og «55» med ulike batteripakker.
Audi gjør e-tron litt mer linjelekker.
Det gir litt mindre bagasjeplass og litt bedre rekkevidde. Ellers er alt grunnleggende slik vi kjenner det fra dagens e-tron 50 og 55. Det betyr at «55» har et batteri på 95 kWt og 408 hester, mens «50» har 71 kWt og 313 hester.
Designet gir litt lavere luftmotstand, noe som påvirker rekkevidden positivt.
Den er oppgitt til 477 kilometer for «55» og 372 kilometer for «50», noe som i praksis er fire-fem mil mer enn på dagens versjoner. Bagasjeromvolumet blir likevel på 615 liter, inkludert «frunken» på 60 liter.
– Mange har ventet på Sportback-utgaven av e-tron, som har et enda mer dynamisk design og dessuten mange spennende detaljer som gjør at bilen virkelig kommer til å synes på norske veier. Med de prisene vi tilbyr for det norske markedet forbereder vi oss på stor etterspørsel. Vi gleder oss til å starte utleveringene før sommeren, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.
Sportback kan ha både takstativ og hengerfeste med en tillatt hengervekt på 1800 kg.
Standardutstyr er blant annet adaptiv luftfjæring, firehjulsdrift og virtual cockpit, varmepumpe og ekstra oppvarming for kupé og batteri.
Audi er opptatt av at rekkevidde må sees i sammenheng med ladehastighet.
– For kundene er den såkalte forflytningshastigheten avgjørende for planlegging av langtur. Rekkevidden og den effekten du kan lade bilen på ved hurtigladestasjoner, gjør at langturen med en Audi e-tron Sportback gjøres unna enda mer effektivt enn hva som er mulig med de fleste andre modeller i markedet, sier Sinervo.