SPENNENDE: iX3 er en elektrisk SUV fra BMW som kommer på markedet i 2020. Den er oppgitt med rekkevidde på rundt 400 kilometer, på nivå med dagens konkurrenter. Men BMW har mer batterikompetanse på lur. Foto: BMW
BMW-sjef Jan Freimann om 2020-batteriene:
Elbilene får nærmere 70 mil rekkevidde
I løpet av 2020 ruller BMW ut elektrifiserte biler med femte generasjon batterier. Det skal gi rekordlang rekkevidde.
DETTE ER SAKEN: 14. november åpnet BMWs batterikompetansesenter i München.
Jan Freimann, sjef for BMWs e-mobilitet, sier til Electrek at målet med kommende femte generasjon batterier, er å tilby nærmere 430 miles (692 kilometer) rekkevidde for elbiler og 60 miles (97 kilometer) rekkevidde for de ladbare modellene. Batteriene kommer i de første bilene i løpet av 2020.
Han antyder også at de elektrifiserte bilene vil bli lønnsomme for BMW i løpet av kort tid. Det vil være en fordel også for kundene.
– Høyt volum vil gi fall i batteriprisene og etter hvert rimeligere biler, sier han.
Les også: Satser stort på utskjelt teknologi
Oppdatert pakke
I motsetning til flere andre elbilprodusenter, frykter ikke Freimann mangel på batterier.
– Vi har langsiktige avtaler med våre leverandører, noe som gir oss pålitelig tilgang til minst 2025, sier han.
BMWs lille elbilsuksess i3 er et godt eksempel på hvor fort batteriteknologien utvikles. Ved introduksjonen i 2013, hadde i3 en oppgitt rekkevidde på 19 mil, målt etter den såkalte NEDC-normen, som nå er utgått. Trolig ville det tilsvart cirka 15 mil, etter dagens nye norm, WLTP.
I 2016 kom en oppdatert batteripakke – og rekkevidde på opptil 25,5 mil etter WLTP-normen. Dagens modell har en rekkevidde på opptil 31 mil. Rekkevidden ble altså doblet på de drøye fem årene, uten at batteriet ble større, bare rundt 10 kilo tyngre. Hvis rekkevidden nå øker til nærmere 700 mil, så er det større fare for å bomme på prosentregningen enn å gå tom for strøm.
Les også: BMW varsler hydrogenbil i 2022
Nå diskuteres riktignok framtiden til i3, og ingen kan i øyeblikket gi et fullgodt svar på om designbomben fra 2013 vil forbli en del av BMW-porteføljen.
Men under den nettopp avsluttede bilmessen i Los Angeles ble det i hvert fall kommunisert at det ikke var hold i ryktene om en snarlig bortgang for i3.
Freimann kan derimot opplyse om at BMW i3 med såkalt rekkeviddeforlenger, en bitteliten bensinmotor til hjelp ved tomt batteri, går ut av produksjon.
Rekkeviddeproblematikken er dermed lagt død for BMWs vedkommende.
Tidligere i sommer offentliggjorde BMW at de nå planlegger å lansere 25 elektrifiserte modeller i løpet av 2023, noe som er to år tidligere enn den opprinnelige planen.