Vi har prøvekjørt Mazda 3:
Denne bensinbilen er en glemt perle
Det er få som klarer å bygge inn like mye luksusfølelse i bilene sine som Mazda. Og ingen til den samme lave prisen.
Makter de å opprettholde det gunstige prisnivået når bilen kommer til Norge med firehjulsdrift tidlig i høst, så fortjener denne bilen mer oppmerksomhet.
Så langt i 2019 er det registrert 105 Mazda 3. Det gir en stusselig 70. plass på registreringsstatistikken.
En 23. plass blant bensinbilene er heller ingen trøst.
For her ødelegger selvsagt mangelen på stasjonsvogn og elektrifisering svært mye. Bilens øvrige kvaliteter er desto mer tiltrekkende – når man oppdager dem.
Les også: Slik skal Audi redde salget for gammel helt
Strøken atmosfære
Først og fremst har Mazda klart å skape en innvendig atmosfære som løfter den over kobbelet av biler i denne klassen med mer tradisjonell brukskarakter:
Skinnet på instrumentpanelet og dørsidene er like mykt som en eksklusiv damehanske.
Spaken til vinduspusser og blinklys har den perfekte kombinasjon av distinkt føyelighet. Man ser for seg en ung og dedikert japansk ingeniør som har sittet i en evighet borte i Hiroshima for å finne den perfekte motstanden i spaken.
Betjeningspanelet til varme og ventilasjon er minimalistisk og elegant designet.
I frontruten får du et head up-display i farger, eksklusivt projisert opp i ruten, ikke som en stående skjerm over instrumentpanelet.
Lydanlegget fra BOSE overdøver effektivt andre støykilder – som det er færre av i Mazda 3 enn i konkurrentene. Mer om det senere.
På den høye og brede midtkonsollen finner du det lille hjulet som styrer blant annet navigasjonen og øvrig infotainment. Bruken gir ro og presisjon - og er framfor alt trafikksikker. Konkurrentene burde ha kopiert dette for lenge siden, i stedet for å tvinge fingertupper i bevegelse til å treffe små ikoner på en skjerm i bevegelse.
Og apropos skjerm: Nå er den på 8,8 tommer, samtidig som oppløsningen er blitt bedre.
Les også: CX-5 i test – bilen som reddet Mazda
Pianolakk
Minuset ved interiøret er det svært så upraktiske motefenomenet «pianolakk», altså en svart overflate med høy glans. I Mazda finner vi dette belegget på en rekke berøringsflater, både i dør og midtkonsoll.
Hvert minste støvkorn og hver lille ripe fra en negl eller en oppbevart mobil, synes. Selv i vår temmelig nye testbil var det kommet skjemmende merker.
Mazda 3 har ikke størst plass i noen retninger.
Det er da også er en overvurdert faktor i denne klassen av kompakte kombibiler, også definert som Golf-klassen. Skal du ha maksimal plass, så kjøper du en stasjonsvogn.
Bagasjerommet er omtrent identisk med en Golf – målt opp til vinduskarmen. Har du behov for bagasje opp til taket, så er naturligvis det mer boksepregede karosseriet til Golf mer egnet. Mazda 3 er over 20 centimeter lenger enn en Golf, men ikke større innvendig. Så her handler det mye om å la designtrekkene overstyre det praktiske.
Les også: CX-3 i test – sporty prisbombe
Begrenset sidesyn
Det er god plass til fire voksne, men utsynet til siden bakover er begrenset. Tar du en kikk til på designet av bakruten, så ser du hvorfor.
Her har Mazda rett og slett erstattet siste del av ruten med tette karosserideler. Kun for designets del. I våre øyne et vellykket grep.
Som sjåfør må du uansett bruke ryggekamera, sidespeil og nakkemuskulatur for å rygge med en moderne bil i dag.
Bakoversikten er i beste fall en positiv nyanse av «dårlig». Mazda 3 er blant de dårligste. Til gjengjeld har den fått et av de bedre ryggekameraene. Bildene er skarpe og hjelpefunksjonene presise.
Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?
Stillere på veien
Mazda har fått mye kritikk for dekkstøy opp gjennom årene. Alt har vært berettiget.
Men i siste utgave av Mazda 3 er dette rettet opp. Selv med harde 18-toms sommerdekk går den behagelig stille – stillere enn konkurrentene, uten at vi har kunnet sammenlikne direkte. Inntrykket av at Mazda omsider har fått orden på støydempingen, underbygges av den litt større SUV-en CX-5, som også er blitt blant de mest stillegående i sin klasse.
Vi venter altså på denne bilen med firehjulsdrift.
Den komme trolig i månedskiftet september/oktober. Vi må også vente på endelige spesifikasjoner og målinger av bensinmotoren – og følgelig også på prisen. Men Mazda har hele veien signalisert at effekten vil være på rundt 180 hester. Uten turbo, som i alle Mazdas moderne bensinmotorer.
Les også: Blander ny og gammel teknologi
Kommer med firehjulstrekk
Den siste generasjonen motorer ha fått betegnelsen Skyactive X. Dette er en videreutvikling av Mazdas egen teknologi, som blant annet innebærer fravær av turbo.
De nye motorene blir de første i verden med bensin og kompresjonstenning, som vi hittil kjenner fra dieselteknologien. Motoren får også et lite hybridsystem, som primært hjelper til ved start/stopp og når bilen ruller pent i høyere hastigheter.
Motor har testet den eneste motorversjonen som hittil er tilgjengelig i Norge. Den har 120 hester, koblet til en sekstrinns automat. Kombinasjonen går stille og vibrasjonsfritt, og er overbevisende pigg med et par mennesker i bilen. Tyngre last merkes naturligvis fort for en såpass liten motor.
Og har du en litt aktiv kjørestil, vil du muligens kunne savne et trinn eller to til i girkassen.
Testbilen koster 331.100. Det er svært konkurransedyktig. Bilen er lastet opp med det meste Mazda har av utstyr, blant annet elektrisk justerbare skinnseter, head up display, 18-toms lettmetallfelger, adaptive LED-lys, BOSE lydanlegg med 12 høyttalere, samt omfattende sikkerhetsutstyr som autobrems ved rygging og med fotgjengergjenkjenning, adaptiv cruisekontroll, kjørefeltassistanse og køassistent.
Motor kommer med en mer omfattende test av Mazda 3 når modellen med firehjulsdrift blir tilgjengelig.