SPENNING: Mazda jobber med utradisjonelle kombinasjoner på sine nye elektrifiserte biler. De første kommer i 2020. Om konseptbilen KAI, som ble vist i Japan i vinter, vil inngå i el-porteføljen, gjenstår å se.

Blander ny og gammel teknologi:

Wankelmodige Mazda

Mazda tar med seg gammelt tankegods i inn i elektrifiseringens tidsalder. De børster igjen støvet av Wankelmotoren i jakten på de mest effektive hybridene.

Publisert Sist oppdatert

La det være skrevet umiddelbart:

Overskriften på denne artikkelen har lite å gjøre med den opprinnelige betydningen av ordet vankelmodig, altså ubesluttsom.

Tvert imot, Mazda har vært ganske besluttsomme opp gjennom årene, og gått motstrøms i en del sammenhenger.

Ikke minst har de satt et solid stempel på motorproduksjonen med en oppriktig tro på wankelmotorens kvaliteter.

Les også: Så lange er ventelistene på alle elbil-modellene

Nå løfter de teknologien fra 50-tallet inn i produksjonen av framtidens biler. Nærmere bestemt en hybrid.

Men ikke i klassisk forstand, der elmotoren er en slags hjelpemotor.

Mazda vil at bilen primært skal gå på strøm, og at en liten wankelmotor skal fungere som lader og rekkeviddeforlenger.

Japanerne går ikke mer detaljert inn i spesifikasjonene foreløpig, men sier at de også planlegger å lansere en ren elbil i løpet av 2020.

Les også: Mazda piffer opp populær sportsbil

Partnerskap

For et drøyt år siden offentliggjorde Toyota og Mazda at de gikk sammen i et partnerskap som ville investere 1,6 milliarder dollar i satsing på elbiler.

Toyota, inkludert konsernets prestisjemerke Lexus, satser fortsatt sterkt på sin tradisjonelle ikke-ladbare hybridteknologi, men begynner også å lette på sløret rundt kommende elbiler.

Mazda derimot, har vært ganske fraværende i alle elektrifiseringsprosesser så langt.

Tidligere i sommer sa konsernsjef Kiyoshi Fujiwara at dieselmotoren fortsatt er en styrke for Mazda, og at det ikke er noen grunn til å slutte å utvikle teknologien. I dag sier de at ikke kan avskrive noen drivstoffalternativer.

Men Mazda spår at 95 prosent av alle biler i 2030 vil være hybrider, mens fem prosent vil være rene elbiler.