FJERNER LITT, ÅPNER MER: Samferdselsminister Jon Georg Dale skal rive bomstasjoner og redusere 200 millioner på bompengegjelden. Men senere i år kommer åtte nye bompengeprosjekter som skal kreve inn totalt 17,6 milliarder kroner i bompenger til veibygging. Foto: Peter Raaum

«Dobbeltkommunikasjon», mener politisk kommentator:

Disse bommene forsvinner – og alle disse kommer

Regjeringen sletter gjelden på tre bompengeprosjekter og fjerner totalt fem bompengestasjoner. Men om ikke lenge åpner flere nye bomstasjoner, som skal dra inn 18 milliarder kroner i bompenger. – Dobbeltkommunikasjon, sier politisk kommentator Håvard Narum.

Publisert Sist oppdatert

I revidert nasjonalbudsjett, som ble lagt frem tirsdag, bruker regjeringen 200 millioner kroner på å nedbetale restgjelden og fjerne bomstasjoner på følgende tre bompengefinansierte veiprosjekter:

  • Fylkesvei 544 Halsnøysambandet i Hordaland, restgjeld på 119 millioner kroner nedbetales, én bomstasjon fjernes.
  • Fylkesvei 17 Tverlandet-Godøystraumen i Nordland, restgjeld på 66 millioner kroner nedbetales, én bomstasjon fjernes.
  • Listerpakka på Sørlandet, restgjeld på 15 millioner kroner nedbetales, tre bomstasjoner fjernes.

– Regjeringen er opptatt av at det skal bli mindre bompenger for folk flest, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Han lover at bomstasjonene fjernes i løpet av året.

2019 er året hvor det også settes i drift åtte nye bompengeprosjekter som skal kreve inn totalt 17,6 milliarder kroner i bompenger til veibygging.

Alle disse bomprosjektene åpner til sommeren/høsten:

Nordhordland:

I september starter bompengeinnkrevingen på Nordhordland, den såkalte Nordhordlandspakken.

Pakken består av 19 mindre veiutbygginger i kommunene Lindås, Meland, Radøy, Austrheim, Fedje, Modalen og Bergen.

1,2 milliarder kroner av totalbudsjettet på 1,5 milliarder kroner skal finansieres med bompenger.

Det blir bommer flere steder i regionen, og hver passering vil koste ca. 19 kroner for personbiler.

E6 Stange/Hamar:

1. oktober 2019 åpner firefelts motorvei fra Kolomoen i Stange (der dagens firefelt stanser) til Kåterud like sør for Hamar. Dette er kun et delprosjekt. I 2020 åpner strekningen Kåterud-Moelv, slik at det totalt blir 43 kilometer med ny firefeltsvei i Hedmark.

Totalt blir det fire bomstasjoner, som opprinnelig var ment å dra inn 4,5 milliarder kroner i bompenger.

Det vil koste ca. 89 kroner for personbiler å passere alle de fire bomstasjonene.

Den første delåpningen i oktober blir den første veistrekningen utbyggingsselskapet Nye Veier bygger ferdig.

E18 Tvedestrand-Arendal:

2. juli 2019 åpner ny firefelts E18 mellom Tvedestrand og Arendal. Bompenger skal finansiere 2 milliarder kroner.

Det blir to bomstasjoner, og takstene blir ca. 14 kroner og ca. 30 kroner. Dermed blir prisen for å passere begge bomstasjonene på den 23 kilometer lange strekningen ca. 44 kroner.

Steinkjer-Malm-området:

Mellom Dyrstad og Sprova nord for Steinkjer bygges ny vei, med planlagt åpning høsten 2019. Prosjektet er beregnet å koste 1,6 milliarder kroner, og 800 millioner kroner skal finansieres med bompenger.

Det blir tre bomstasjoner, og passering av alle tre vil koste ca. 100 kroner for personbiler.

E134 ved Kongsberg:

Bygging av 13 kilometer ny E134 mellom Damåsen og Saggrenda skal stå ferdig i november.

Det blir bomstasjoner på hver side av Kongsberg. Takstene er beregnet til ca. 35 kroner for lette kjøretøy på hver bomstasjon. Passering av begge vil dermed koste ca. 70 kroner.

Det skal hentes inn ca. 2,4 milliarder kroner i bompenger.

Les også: Bomringenes «far» angrer på bompengene

E16 Valdres:

Høsten 2019 åpner 11 kilometer ny E16 med blant annet tunnel gjennom rasfarlige Bagnskleiva i Valdres. Det er åtte måneder før opprinnelig planlagt åpning.

Kostnadene var opprinnelig beregnet til 1,4 milliarder kroner. 340 millioner kroner finansieres med bompenger.

Det vil koste ca. 58 kroner å passere bommen for personbiler.

Rv 13 Ryfast:

Senhøsten 2019 åpner Ryfast-forbindelsen mellom Ryfylke, Hundvåg og Stavanger.

Ryfylketunnelen blir – inntil Rogfast åpner – verdens lengste undersjøiske tunnel på 14,3 kilometer.

Opprinnelig var takstene for personbiler beregnet å bli 255 kroner for Ryfylketunnelen og 33 kroner for Hundvågtunnelen. Men takstene blir trolig litt lavere.

4,6 milliarder kroner finansieres med bompenger.

E18 Telemark:

2. desember 2019 åpner 17 kilometer ny firefelts E18 i Bamble i Telemark, mellom Rugtvedt og Dørdal.

Kostnadene var opprinnelig beregnet til 4,5 milliarder kroner, hvor bompenger skal dekke 1,8 milliarder kroner.

Passering for personbiler vil koste ca. 42 kroner.

I tillegg til disse bompengeprosjektene utvides i år bomringene i Bergen og Oslo, samt at Fredrikstad får bomring.

Humrer

Den pensjonerte politiske kommentatoren Håvard Narum, kjent fra NRK og Aftenposten, humrer av at regjeringen nå kutter med 200 millioner kroner. Det utgjør 0,34 prosent av nåværende bompengebelastning – før alle de nye setes i drift til høsten.

– Fremskrittspartiet forsøker seg på dobbeltkommunikasjon, noe mange gjør når de ikke får gjennomslag, sier Narum, som det siste året har kommentert norsk politikk i radioprogrammet «Holm» på NRK P1+.

Les også: Oslo-folk kjører uten bompengebrikke

Skvis

Han mener Fremskrittspartiet er i en skvis etter vårens bompengeopprør, med flere sjokkmålinger.

– Det er et problem for Fremskrittspartiet at de går høyt ut mot bompenger, samtidig som de har hatt samferdselsministeren i seks år., sier Narum – som synes det mest oppsiktsvekkende er Carl I. Hagens forslag om å slette all bompengegjeld, som ble vedtatt på Frp-landsmøtet.

– Siv Jensen er realist, men ikke velgerne hennes. Derfor må hun kommunisere deretter.

10 milliarder

Om bare noen uker, i juni, vil Stortinget dessuten vedta nye bompengeprosjekter i Telemark og Trøndelag for hele 10 milliarder kroner.

– Fremskrittspartiet er ambisiøse på veibygging. Det har de profittert på. Men det koster å bygge veier. Fremskrittspartiets dilemma er at de må finansieres med bompenger, sier Håvard Narum.

Les også: 2019 et rekordår for bompenger

– Lite penger

I NAF er forbauselsen stor over at Fremskrittspartiet markerer det som en stor seier at bompengene reduseres med 200 millioner, når det fortsatt er igjen over 50 milliarder – og det snart kan plusses på ytterligere 10 milliarder.

– 200 millioner kroner er lite i det store bildet, selv om noen bommer forsvinner litt før tiden, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

NAF er glade for at bompengeøkningene nå begynner å gå opp for flere.

– NAF håper derfor på større og viktigere tiltak enn de 200 millionene, som andre måter å finansiere veibygging på, sier Ryste.

Les også: Vil halvere bompengene med moms på elbiler