Fortviler over bomstasjon:
Stengt helt inne – av én bom
På Majorstua i Oslo er ca. 1700 beboere og flere næringsdrivende helt stengt inne av én bomstasjon. Med innkreving i begge retninger forverres situasjonen ytterligere.
Motor har fortalt den utrolige historien om de to bomstasjonene på østkanten i Oslo, som nå er satt opp med 57 skritts mellomrom.
Bilister uten brikke må betale i begge bomstasjonene, mens beboere i fire bygårder i Fagerheimgata ikke kommer seg ut av egen eiendom uten å passere minst én bomstasjon.
Men de er ikke de eneste som får en strammere bompengehverdag fra 1. juni.
På Majorstuen er det ikke de nye bomstasjonene i Oslo som skaper problemer, men den eksisterende bomstasjonen i Sørkedalsveien, som nå utvides og får innkreving i begge retninger.
Les også: Så mye faller bominntektene i Oslo
Dobbelt pris
Ca. 1700 beboere i fire sameier og to borettslag må betale minst én gang hver eneste gang de skal utenfor egen eiendom.
– Vi blir i verste fall belastet dobbelt så mye som alle andre, selv der vi ikke skulle blitt belastet i det hele tatt, sier Mirko Malavrazic og Stein Jacob Frisch. De to er henholdsvis styreleder i Volvat borettslag og styremedlem i Sameiet Nye Major 3.
Det er bomstasjonen i Sørkedalsveien som skaper problemene.
Midtdelere
Volvat borettslag ligger overfor denne bommen, men beboerne og deres besøkende må likevel betale bompenger i bommen hver eneste gang de skal ut fra sentrum og hjem igjen.
Årsaken er midtdelere. På vei hjem må de kjøre gjennom bommen mot sentrum, snu og deretter kjøre tilbake til borettslaget.
Dersom de ikke har bombrikke, må de fra 1. juni betale to ganger – både når de kjører nedover for å snu, og når de kjører tilbake, fordi det da blir toveis innkreving i denne bommen.
Satsen i bommen i Sørkedalveien er – avhengig av tidspunkt og type drivstoff – på opp mot 31 kroner for hver passering (fra 1. juni).
Les også: Så mange har ikke bompengebrikke i Oslo
Må til rundkjøring
For beboerne i de tre sameiene og det ene borettslaget på Nye Major nedenfor bomstasjonen blir problemet det samme – bortsett fra at de må betale når de skal ned til sentrum, selv om de er på nedsiden av bommen.
På grunn av midtdelerne må de først oppover, snu i en rundkjøring, før de kan kjøre nedover gjennom bommen mot sentrum.
Før 1. juni må de gjennom bommen kun når de kjører nedover. Etter 1. juni må de betale både oppover og nedover.
Dersom de ikke har bombrikke, som to av 10 bilister i Oslo ikke har, må de betale begge gangene.
Les også: Dette brukes bompengene på i Oslo
10 års kamp
– Det oppleves urettferdig, sier Mirko Malavrazic, styreleder i Volvat borettslag.
Borettslagene og sameiene har i 10 år – helt siden 2009 – forgjeves forsøkt å få Statens Vegvesen og Oslo kommune med på en løsning, enten å flytte bomstasjonen lenger opp, eller at beboerne får innført betalingsfritak for dobbel betaling.
– Vi må jo betale hver gang vi kjører ut av garasjene våre, sier Stein Jacob Frisch i Nye Major 3.
– Kommunen har nå en gyllen anledning til å vise at bompengene ikke skal ramme urettferdig, sier Malavrazic.
XXL-problemer
Beboerne klager ikke på at de som er nedenfor bommen må betale når de skal oppover, og at de som er overfor bommen må betale når de skal nedover mot sentrum.
De reagerer på at de må betale også når de er på riktig side av bommen.
Dobbeltbetalingen gjelder også alle besøkende og kunder, både til leilighetene og til de mange næringsdrivende i området. Blant dem er den store XXL-forretningen på Majorstuen.
Les også: Bomparti størst i Bergen