REKKEVIDDEANGST: Hvor langt kommer jeg? 41 prosent kortere, hvis det er kaldt og du har varmeapparatet på, i følge ny rapport. Foto: Geir Olsen
Ny rapport fra AAA:
Så mye svekkes elbil-batteriet i vinterkulda
Rekkevidden til en gjennomsnittlig elbil svekkes med 41 prosent når gradestokken kryper ned mot seks kuldegrader. Det viser en stor undersøkelse gjennom av NAFs amerikanske søsterorganisasjon AAA.
Men det er ikke bare kulda som stjeler batterikapasitet:
AAA-testen viste at rekkevidden reduseres 17 prosent når utetemperaturen kommer opp i 35 grader. Da er det air condition-bruk som stjeler batterikraft.
For begge temperaturene gjelder reduksjonen sammenliknet med rekkevidden ved kjøring i 23 grader.
Du kan lese hele rapporten på denne lenken.
AAA testet fem elbiler (BMW i3, Nissan Leaf, Tesla Model S 75D, VW e-Golf og Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e) på et anlegg i California, og skulle ha svar på tre hovedspørsmål:
-
Hvordan varierer forbruk og rekkevidde ved ulike temperaturer?
-
Hvor stor betydning har bruk av varmeapparater og air condition?
-
Hvor mye koster det i dollar og cent å bruke disse varme- og kjøleanleggene?
Bilene ble testet ved 6 kuldegrader, 23 varmegrader og 35 varmegrader.
BMW i3 og Nissan Leaf har varmepumpe, mens de tre andre ikke har den løsningen. Det framgår ikke av rapporten hvilke utstyrsnivåer bilene hadde.
Les også: Så mye koster bilen deg per kilometer
Dyre knappetrykk
For bilene samlet var det 12 prosent kortere rekkevidde ved 6 kuldegrader enn ved 23 varmegrader, og 9 prosent kortere rekkevidde ved 35 varmegrader enn ved 23.
Men når du begynner å trykke på knappene blir utslagene større…
Når varmeapparatet kom på ble rekkevidden redusert med 41 prosent ved 6 kuldegrader sammenliknet med kjøring ved 23 varmegrader, mens air condition-bruk ved 35 grader altså reduserte rekkevidden 17 prosent i forhold til kjøring ved 23 grader.
Les også: Dette er bilprodusentenes elektriske planer
Leaf spriker minst
Kostnadsbildet har tilsvarende utslag, men er ikke uten videre sammenliknbare med norske forhold.
Nissan Leaf hadde den minste rekkevidde-reduksjonen av de fem bilene i kaldt vær sammenliknet med kjøring ved 23 grader, med 32 prosent, mot 36 prosent for e-Golf og 37 prosent for Tesla Model S. For BMW i3 var reduksjonen på 50 prosent.
I ekstrem varme var forskjellene mindre mellom de fem bilene, stadig med Leaf og i3 i hver sin ende av skalaen.