Bilbutikken krevde å heve kjøpet:
Bruktbilfirmaet hevdet «alt» var galt med bruktbilen
Et bruktbilfirma i Bergen var så misfornøyd med bruktbilen de kjøpte fra kunden sin, at de krevde å få heve hele kjøpet. Forbrukerklageutvalget mener bruktbilfirmaet overdrev, og selv har skylden.
DETTE ER SAKEN: Et bruktbilfirma i Bergen hevdet «alt» var galt med bruktbilen de kjøpte fra en privatperson.
Det gikk helt galt etter at en privatperson fra Lillehammer og et bruktbilfirma i Bergen møttes på Geilo for å bytte biler. Mannen hadde kjøpt en dyrere BMW av bruktbilfirmaet, som delvis ble finansiert med innbytte av en 11 år gammel BMW stasjonsvogn.
– Takk for meget utfyllende melding om bilen din, skrev bilselgeren – før de altså møttes i skibygda midt mellom for å bytte nøkler og biler.
Krevde heving
Åtte dager senere fikk den private bilselgeren bakoversveis. Bruktbilfirmaet Bergen Bilcenter krevde å heve hele handelen – få den reversert.
De mente de hadde funnet en rekke feil på bilen som den private selgeren ikke hadde informert om.
Et verksted påpekte hele 14 mangler.
Da den private selgeren avslo hevingskravet, krevde bruktbilbutikken å få 106.000 kroner i prisavslag for å kunne reparere alle feilene.
Det var nesten like mye som bruktbilen kostet. Bruktbilfirmaet betalte 117.000 kroner for stasjonsvogna.
Les også: Bruktbilfirma la ned da Marita klaget
Hvert år selger nordmenn rundt 500.000 bruktbiler. Mange av bilene selges til forhandlere og ikke privat, slik at privatpersoner unngår reklamasjonsproblemer i ettertid.
Men her ble det altså likevel trøbbel.
Den private selgeren ville ikke gå med på kravene. Da tok bruktbilbutikken saken først til Forbrukerrådet, deretter til Forbrukerklageutvalget, som blant annet behandler bruktbilkonflikter.
De avviser nesten alle kravene fra Bergen Bilcenter.
Forbrukerklageutvalget viser til at bruktbilfirmaet tilbød å kjøpe bilen uten å ha taksert den. Bilbutikken tok heller ikke konkrete forbehold. Selv ikke da partene møttes for å bytte biler, undersøkte bruktbilfirmaet stasjonsvogna.
– Det var tross alt en 11 år gammel bil med betydelig kilometerstand, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Les også: Så ofte er det feil på bruktbilene
Manglende service
De mener bruktbilkunden ikke har gitt uriktige opplysninger eller tilbakeholdt opplysninger. Dessuten hadde bruktbilfirmaet full mulighet til å stille så mange spørsmål de ville om bilen, eller få den taksert før avtaleinngåelsen.
Det eneste den private bilselgeren får kritikk for er at han skrev at bilen var «klar til salg», selv om den ikke hadde vært til service på lenge.
Bilen hadde gått 66.000 kilometer siden forrige service.
På grunn av dette må den private bilselgeren betale bruktbilbutikken 10.000 kroner, konkluderer Forbrukertvistutvalget.
Les også: Color Line nektet å betale da de glemte å informere