FÅR ADVARSEL: Finansminister Siv Jensen bør revidere subsidiene som kommer elbilkjøperne tilgode, mener OECDs sjef for landstudier, Alvaro Pereira. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix
Ny OECD-rapport om norsk økonomi:
Advarer Siv om norske elbilfordeler
Norges elbilpolitikk har lenge vakt internasjonal oppsikt. Men nå advarer OECD kraftig mot flere effekter av de norske subsidiene: De koster for mye og er mest til glede for de rike.
DETTE ER SAKEN: Frihandelsorganisasjonen OECD (Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling) har lagt fram en ny rapport om tilstanden i norsk økonomi.
Advarslene er formulert i en rapport finansminister Siv Jensen (Frp) fikk presentert av landsjef Alvaro Pereira i OECDs økonomiavdeling under en seanse i Finansdepartementet mandag.
– Visst virker resultatene imponerende. (…) Imidlertid er kostnadene for CO2-reduksjonen gjennom insentivene svært høy, skriver OECD – med henvisning til SSB-forsker Geir H.M. Bjertnæs som i 2016 anslo at en overgang til elbiler gir et provenytap på 5600 kroner per tonn redusert CO2 (du kan lese mer om hans beregninger på denne lenken).
– Samtidig har denne politikken bidratt til et betydelig fall i inntektene fra bilrelaterte avgifter, ned fra 75 milliarder kroner i 2007 til 46 milliarder i 2019. Dette tilsvarer et gjennomsnittlig inntektstap på omtrent 0,1 prosentpoeng av fastlands-BNP årlig. Tap i omtrent samme størrelse vil trolig fortsette de neste årene, skriver OECD.
OECD ser uheldige sider ved elbilsubsidiene også når det kommer til fordelingseffektene:
– De relativt høye bilprisene betyr at avgiftslette og andre fordeler i prinsippet går til familier som allerede har mest. I Norge kan fordelene for elbileiere faktisk ha bidratt til de omfattende protestene mot bompenger, heter det.
OECD påpeker at visse innstramninger faktisk er gjennomført, som når adgangen til å kjøre i bussfeltene for eksempel har blitt skrenket inn.
Og benytter anledningen til å slå et slag for revisjon av bompengesystemet i samme slengen:
– Elektrifiseringen av bilparken styrker argumentene for å innføre et veiprisingsystem basert på hvor og når du kjører, fordi dette kan hjelpe til å forme avgiftene så de avhjelper kø og andre eksternaliteter (kostnader man ikke belastet økonomisk for og derfor ikke tar hensyn til, red. anm.).
– Politikerne har satt et mål om å kun selge nullutslippsbiler i 2025. Skal vi klare dette, så må det også følge kjøpsfordeler, for elbilen er ikke konkurransedyktig på markedet i dag, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.
– Samtidig har NAF for godt over ett år siden sagt at politikerne bør komme i gang med utredning av fremtidens bilavgifter, nettopp for å imøtekomme noen av de momentene OECD peker på. Så langt har vi sett lite helhetstenkning fra politikerne, forslag og signaler kommer løsrevet og fra ulike kanter. Det bekymrer oss. Vi frykter hastverk, som vil gi dårlige og lite gjennomtenkte løsninger, sier Ryste.