DETTE ER SAKEN: De elektrifiserte nyhetene står i kø hos PSA-konsernet (Peugeot, Citroën, Opel, DS). For mange vil Peugeot 3008 med ladbar hybridteknologi og firehjulsdrift være den mest interessante.
I sin nåværende helfossile form ligger Peugeot 3008 i øyeblikket på en beskjeden 29. plass på registreringsstatistikken her hjemme.
Men fersk teknologi og ganske så rå spesifikasjoner vil garantert løfte modellen som ble Årets bil i 2017.
Med ladbar hybrid kommer elementet av utslippsfri hverdagskjøring. Med firehjulsdriften kommer vinteregenskapene som harmonerer bedre med det ganske så barske utseendet.
Og som krydder for alle som er litt ekstra begeistret for å kjøre bil:
300 hestekrefter fra til sammen tre motorer gir formidable fartsressurser for en folkebil som dette. Klassikeren 0-100 skal gå unna på 5,9 sekunder. Girkassen er åttetrinns automat.
Men kanskje viktigst: Ferske og realistiske måletall tilsier at 3008 skal klare nesten 6 mil bare på strøm.
Hvis du har gjennomsnittsnordmannens kjørelengde og kan lade hjemme eller på jobb, så er det med andre ord ikke mange dråper bensin du trenger å helle på tanken. Det offisielle forbrukstallet er 0,13 liter på mila.
Batteriet har en kapasitet på 13,2 kWt og kan ifølge Peugeot lades opp på en time og 45 minutter via normalladeinntaket på 7,4 kW.
Modellen kommer kun i utstyrsnivået GT. Det betyr seter i Alcantara og pyntelister i eik. Varianten med firehjulsdrift får senere følge av en modell med forhjulsdrift og samlet effekt på 225 hester.
Vi venter i spenning på prisen. De sammenliknbare, men litt mindre motorsterke og litt mer romslige, folkefavorittene Mitsubishi Outlander og Volkswagen Passat GTE koster rundt 500.000 kroner i godt utstyrte utgaver.