SMÅ ENDRINGER: Utseendemessig er det bare litt kosmetikk i grill, lykter og felger som skiller den nye Hyundai Ioniq fra den gamle.

Vi har prøvekjørt Hyundai Ioniq Electric:

Vel verdt prisøkningen på 30.000

Vi kan ikke huske en facelift som er verdt 30.000 kroner. Men i Hyundai Ioniqs tilfelle ender vi faktisk på den konklusjonen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Hyundai Ioniq er Norges 10. mest solgte bil – mye takket være lav pris. Nå er rekkevidden forbedret med rundt 10 mil, noe som også gjenspeiles i et solid prishopp.

Den økte batterikapasiteten – fra 28 til 38,3 kWt – kombinert med et energiforbruk som virker like lavt som på den eksisterende modellen, gir nå en realistisk rekkevidde på 30 mil på en grei norsk sommerdag.

Det er en forbedring som trolig sletter en kritisk grense for mange.

Motors erfaringer med elbiler fra Hyundai-konsernet er at de oppgitte rekkeviddetallene er fullt oppnåelige på en god norsk sommerdag.

Les også: Her er de beste elbilene vi har testet

STØRRE SKJERM: Infotainmentskjermen har vokst såpass at den ikke lenger har plass inne i instrumentpanelet. Men betjeningen er god.

Lynlader-fart

Ioniq har også fått en del annet nytt og nyttig midtveis i livet. Mer om det senere. For fortsatt er det slik at rekkevidde er viktig for en elbileier.

Og logisk nok – jo dårligere, desto viktigere.

Ioniq var i sin tid helt i tetstriden i rekkeviddestene. Men utviklingen går med lynladerens hastighet, og modellen har etter hvert havnet helt bakerst i køen av elektriske kompaktbiler, sammen med e-Golf.

Interessant nok er det nettopp konsernsøsknene Hyundai Kona, Kia e-niro og Kia e-soul som i øyeblikket ligger i front i dette racet, med rekkevidde på godt over 40 mil. 

Det er nok én av forklaringene på at Ioniq ikke har fått en enda mer effektiv oppgradering av batteripakka.

Les også: Sjekk elbilen som går fire mil når det står 0 prosent på batteriet

Hvem vil ha Kona?

For da nærmer vi oss en relevant problemstilling som vi har et greit svar på:

Hvis Hyndai Ioniq og Hyundai Kona hadde hatt samme batteripakke og rekkevidde – hvilken ville vi da valgt? 

Svar: Ioniq.

Det forklarer vi først og fremst med en mer behagelig kjøreopplevelse, et triveligere interiør og noe mer plass. Men uten hypotesen i form av de samme tekniske premissene, blir sammenlikningen primært et spørsmål om pris. 

Og litt om plass og velvære.

Les også: Nei, Trine Skei Grande, 70 prosent av bilsalget er ikke nullutslipp

BEGRENSET: Bagasjerommet er på 357 liter. Det er midt på treet i segmentet, og snaut til en familie.

Umerkelig

Prisen først: En Ioniq havner drøye 20.000 kroner under en tilsvarende utstyrt Kona. Startprisen er ​​​​​282.900 kroner, men de fleste kjøper en bedre utstyrt modell ​​​til 307.900 kroner. De fleste legger til ventilerte skinnseter til 10.000 kroner. Mange også soltak til ytterligere 10.000 kroner. 

I den prisen gir du avkall på 68 hestekrefter, i tillegg til de drøye 10 milene med rekkevidde. Kona har 204 hester, oppgraderte Ioniq har 136 hester. 

Forskjellen er større på papiret enn i praksis, og for en normalt kjørende elbilist ganske umerkelig.

Bagasjerommet er i volum bare noen liter større enn i Kona (357 mot 323), men er mer praktisk å laste på grunn av et større bagasjegulv. Også bakseteplassen er bedre, med en mer komfortabel sittestilling og romsligere beinplass. Ioniq har bedre forutsetninger for å frakte en liten familie.

Les også: Vi har prøvekjørt en ny kinesisk el-SUV

Ukomplisert

Ladeegenskapene fikk vi ikke testet under vår prøvekjøring i Amsterdam – til tross for at vi la ganske mil bak oss i både bytrafikk og på motorvei. Det er naturligvis et pluss for den forbedrede rekkevidden.

Men ombordladerens kapasitet har økt fra 6,6 kW til 7,2 kW, som betyr hurtigere hjemmelading. På en 100 kW-hurtigladestasjon vil man ifølge Hyundai kunne lade opp batteripakken fra 0 til 80 prosent på 54 minutter.

Vi fikk derimot nok av tid til å gjøre oss opp en mening om bilens mer generelle egenskaper. Opplevelsen er som vi husker den fra dagens Ioniq: 

Trygg og ukomplisert å kjøre, lett å betjene med en meget god kombinasjon av adaptiv cruisekontroll og aktiv filholder. Men også litt industriell og upersonlig, og med dødvinkler som krever et skarpt ryggekamera og aktive sensorer. Totalt sett en bil skapt for fornuft, ikke følelser.

Les også: Audi presser ny e-tron under 500.000 

Logisk og oversiktlig

Instrumentpanelet er fortsatt det samme i førerens umiddelbare synsfelt, men infotainmentskjermen har vokst til over 10 tommer – og dermed ut av de gamle formene. Den mindre skjermen som tidligere var elegant integrert i panelet, er nå større og frittstående – og koblet sammen med funksjonene til blant annet klima og ventilasjon. 

Fysiske ratt og knapper er byttet ut med berøringsfunksjoner i svart pianolakk – som merkelig nok ikke har gått av moten. Svært upraktisk med tanke på fingermerker og støv. Resultatet er heller ikke blitt penere etter vår mening.

Men logikken og oversikten er fortsatt bra.

Oppgraderte Ioniq får også Hyundais nye system for kommunikasjon, kalt Bluelink. Ved hjelp av smarttelefonen kan du blant annet styre ladingen, justere klimaanlegget, samt låse og åpne bilen.

Sikkerhetmessig har det automatiske nødbremsesystemet også fått syklistgjenkjenning, noe Motor effektivt fikk erfare i sykkeltette Amsterdam. Filskifteassistent og fjernlysassistent er nå standard. Og vi har allerede nevnt våre gode erfaringer med bilens aktive filholder.