Ferdigregnet om ny målemetode:
Så heftig hopper CO2-utslippet
Bilindustrien har innført en ny målemetode for måling av forbruk og utslipp som i større grad forteller sannheten om bilenes utslipp. Den gir en økning av CO2-verdiene på nye biler på 24,7 prosent, i følge nye tall.
Du kan lese alt om den nye WLTP-målemetoden her.
Det har ligget i kortene at WLTP vil gi høyere CO2-verdier, men først nå i sommer har Vegdirektoratet sluttført beregningene.
Tallene viser en økning i det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra 106,9 til 133,3 g/km, en vekst på 24,7 prosent.
Økningen er beregnet med utgangspunkt i tallene fra over 15.000 bilmodeller.
Nettopp CO2-verdiene er en nøkkelfaktor for bilavgiftene, ettersom CO2-utslipp og vekt er hovedelementene i beregningen av engangsavgiften på nye biler. Sammen med moms utgjør engangavgiften det aller meste av bilavgiftene.
Les også: «Slik vil avgifter ramme elbilsalget»
Ikke avgiftshopp?
Regjeringen har i Granavolden-plattformen lovet en provenynøytral WLTP-innføring, det vil si et budsjett hvor avgiftsnivået på CO2 er på omlag det samme som idag.
Uten en kalibrering av avgiftsskalaen vil den gjennomsnittlige avgiftsøkningen fra CO2-avgiften alene være på 58.127 kroner, en økning på 115 prosent, ifølge tall fra Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Statsbudsjettet legges frem 7. oktober.
Les også: Hva bør jeg velge – el, hybrid eller plug-in?
Verst for hybrider
Selv med et provenynøytralt budsjett vil det kunne bli til dels store endringer i avgiftene for de enkelte bilmodellene.
Noen vil gå kraftig opp, andre ned, fordi forskjellen i NEDC- og WLTP-verdier kan variere mye fra modell til modell.
Beregninger fra BIL på drivlinjekategorier viser disse endringene (CO2-utslipp g/km):
Drivlinje
WLTP
NEDC2.0
Økning (i prosent)
Ikke-hybrider
166,7
134,1
24,3
Hybrider
125,3
98,0
27,9
Ladehybrider
58,1
47,8
21,4