PLUGGER INN: Toppledelsen i Volkswagen AG, med konsernsjef Herbert Diess i midten, etter fredagens møte. Foto: Volkswagen AG
Volkswagen trapper opp:
Skal investere 425 milliarder i elektriske biler
Volkswagen trapper kraftig opp investeringene i det selskapet tror blir stikkord for morgendagens transportløsninger: Elektrifisering, selvkjørende biler og digitalisering. 425 milliarder kroner øremerkes i den neste femårsperioden.
På et strategimøte vedtok VAG-konsernet fredag å sette av 44 milliarder euro til denne satsingen, tilsvarende en tredjedel av de samlede investeringene fram til 2023.
– Det er et strategisk mål å øke innovasjonstakten, sier konsernsjef Herbert Diess.
Tidligere i uka varslet han at selskapet har sikret seg leveranser av batterier til 50 millioner elbiler de nærmeste årene, men beslutningen i fredagens møte favner langt videre enn bare produksjonen.
Samtidig understreker Diess at VAG har gode erfaringer hittil fra samarbeidet med Ford, men at selskapene kommer til å forbli konkurrenter.
«Samarbeidet videre skal ikke på noen måte omfatte strategier for salg, markedsføring og priser», heter det i pressemeldingen.
Les også: Dette er elbilen konkurrentene må slå
Svar på tiltale
Stadig har spørsmålet blitt reist om tysk bilindustri egentlig alvor med sin elbil-satsing? VW-sjef Diess ga svar på tiltale denne uka:
– Vi har kjøpt batteri nok til 50 millioner elbiler, sa han i et intervju med tyske Automobilwoche.
Både fra VW og BMW har det kommet uttalelser om at bensin- og dieselbilene vil utgjøre over 70 prosent av salgsvolumet så langt fram som i 2030.
Men gitt at VW-konsernet hadde et samlet salg på 10,7 milloner kjøretøy i 2017, kan utsagnet fra Diess tyder på at de er i ferd med å trappe opp.
Diess sier i intervjuet at selskapet setter av 50 milliarder euro (ca. 480 milliarder kroner) til batterikjøpene.
Les også: «Vi må slutte å demonisere all dieselteknologi»
16 fabrikker
Nettstedet Green Car Reports skriver at VW har hatt ambisjoner om å produsere tre millioner elektrifiserte biler årlig fra 2025, og at de 50 elektrifiserte modellene de har annonsert i 2025 vil utgjøre omlag 25 prosent av deres totale bilsalg.
I 2030 skal det finnes minst én elektrifisert utgave av hver eneste av konsernet mer enn 300 modeller.
Samtidig gjentok Diess at elbilene «i overskuelig framtid» kommer til å være dyrere i produksjon enn bilene med forbrenningsmotor.
Les også: Så lange er ventelistene på alle elbilmodellene