HER KAN DU GJØRE ET KUPP: Honda Jazz (t.v.), Suzuki Swift og VW Polo er gode bruktbiler i småbilklassen.

Bruktbilguide:

Elbil-bølgen gir mulighet for småbil-kupp

De mindre elbilene har tatt over rollen som bil nummer to i mange familier. Det betyr at du får ekstra mye for bruktbilpengene hvis du er på jakt etter en tradisjonell småbil som ikke går på strøm.

Publisert Sist oppdatert

I 2011 utgjorde dieselbilen 75,7 prosent av antall nybilregistreringer i Norge. Seks år senere - i 2017, var andelen 23,1.

Hittil i år (i midten av mai) var den nede på 18,8 prosent.

Tilsvarende tall for elbiler:

  • 2011: 1,4 prosent.
  • 2017: 20, 8 prosent.
  • Hittil i 2018: 27,4 prosent.

Det sier seg selv:

Det kryr av pent brukte fossilbiler på markedet. Og det er de minste bilene som har rast mest i pris, ettersom det per i dag – med unntak av Tesla – er elbiler fra Golf-klassen og nedover som har erobret dette markedet.

Les også: Stor forskjell blant unge og eldre om bruktbil

– Det er store lagre av ett til tre år gamle biler rundtomkring. Så skal du ha en nyere fossil bil, så har du selvsagt gode kort på hånda, sier Morten Altmann i Norsk Bilpool.

Norsk Bilpool er et mellomledd blant landets profesjonelle bruktbilforhandlere.

(Trykk på bildene for å komme rett til omtale av bilene)

FIREHJULSTREKK: Suzuki Swift

Les også: Suzuki Swift - en lojal og sikker bruktbil

Altmann påpeker likevel at mange av de fossile bilene «har fått masse juling allerede», at verditapet er i ferd med å nå en grense.

Men for deg som vurderer å kjøpe en slik bil, kan det fort være særdeles mye å hente.

En dieselbil er rundt 15 prosent rimeligere i dag enn de man kalkulerte med for tre år siden, følgelig er en tre år gammel bruktbil mye mer bil i dag enn for tre år siden.

Ser vi på tall fra Finn.no, markedsplassen der 85 prosent av landets bruktbiler omsettes, så er tendensen at elbilene er på vei inn for fullt også her.

Les også: VW Polo - blant de beste bruktbilene i sin klasse 

Golf – den mest omsatte bilmodellen – er en god indikator:

– Fortsatt er det diesel og bensin av Golf det annonseres mest for, men trenden viser at e-Golf har hatt et betydelig oppsving siste kvartal av 2017 og første kvartal i år, og at diesel trender nedover, sier Eirik M. Håstein, produktdirektør hos Finn.

De fleste av e-Golfene på Finn.no omsettes av private aktører.

Som gunstig leasingbil via forhandlernettet, er e-Golfen såpass fersk på markedet at bilene ennå ikke har komme tilbake til forhandlerne etter endt leasingperiode.

Det er derimot et godt tilbud av brukte Golf GTE, for dem som vil ha en god kombinasjon av el og bensin.

Utviklingen i salg av brukte elbiler bekreftes av Marina Maneas Bakkum, informasjonsdirektør i Nissan. Hun forteller at de første generasjonene av elbilpionéren Nissan Leaf – som kom på markedet i 2011 - er attraktive bruktbiler.

Les også: Honda Jazz - bruktbil med kvaliteter som gjør den svært attraktiv i sin klasse

Vil holde seg

– Mens vi ventet på ny modell, som nylig ble lansert, var tilbakemeldingene fra våre forhandlere at de nesten ikke fikk tak i nok biler av tidligere versjoner. Det er mange som ikke har trenger større batteripakker, og som ser at en brukt Leaf dekker de behovene de har, sier Maneas Bakkum. 

Hun påpeker at elbilene dekker behovet for mange, men slett ikke alle. Det er fortsatt få modeller på markedet. Derfor tror hun bruktbilsalget på bensin- og dieseldrevne biler vil holde seg godt. 

Maneas Bakkum nevner også en faktor mange bruktbilsjefer avventer med stor spenning:

Innføringen av den nye målemetoden (WLTP) for utslipp og forbruk på nye biler, som slår inn for fullt fra nyttår.

Les også: Lover å få bruktbil vekk fra klagetoppen

Merkbart tyngre

Co2-verdiene vil trolig øke med rundt 20 prosent sammenliknet med dagens målemetoder – og nybilprisen vil øke tilsvarende med fra rundt 20.000 til over 80.000 kroner.

 - Vi vet ennå ikke helt hvordan dette vil slå ut, men en økning i nybilpriser for bensin og diesel er forventet, og dette kan også slå inn på bruktbilprisene, sier hun.

Espen Dyvi er daglig leder i merkeuavhengige Auto Spar AS, en bruktbilforhandler som omsetter rundt 250 biler i året i prisklassen 20.000 til 150.000 kroner.

Han forteller at det er merkbart tyngre å selge fossile biler, og spesielt franske dieselbiler.

– Ryktet henger igjen, franske biler har aldri vært noen suksess i Norge. Men etablerte storselgere som Golf og Polo går fortsatt greit, sier han.

Les også: Se hvorfor du ikke bør kjøpe bruktbil langt hjemmefra

Kastes etter deg

Den største konkurrenten hans er i disse tider privatleasing av nye biler til svært gunstig rente.

– Disse tilbudene blir jo nærmest kastet etter deg, sier Dyvi.

Men han mener det fortsatt er både relevant og interessant å sammenlikne utgiftene.

– La oss si du har et innskudd på 50.000 og så betaler du drøyt 3000 i måneden i leasing. Det blir i overkant av 4500 kroner i måneden. Ja, du må regne med noen ekstra utgifter til service og reparasjoner på en brukt bil, men neppe 4500 kroner i måneden, sier han.

– Jeg ville valgt en rimelig og god bruktbil i stedet for å lease. Du får mye bra for 50-80.000 kroner, mener Dyvi.

Les også: Slik unngår du å bli lurt ved bruktbilhandel

Brems i etterspørsel

Hans inntrykk er at etterspørselen etter brukte elbiler faktisk har stoppet litt opp.

–  Alle skal ha siste skrik, i stedet for å kjøpe en brukt elbil og benytte seg av de godene vi har i dag. De godene kan fort forsvinne mens man står i kø og venter på en ny elbil, advarer han.

Altmann i Norsk Bilpool var blant dem Motor snakket med om brukte dieselbiler tidligere i år.

Både han og de andre ekspertene dempet skrekkscenariene rundt dieselbilens framtid. I dag er han nok litt mer negativ.

– Utviklingen går fortere enn de fleste eksperter har spådd. Det kan se ut som målet om bare elbiler i 2025 kan nås, det trodde jeg ikke tidligere. Men det er selvsagt avhengig av at myndighetene fortsatt tilrettelegger så det passer lommeboka til folk flest, sier han.

Tre aktuelle småbiler

Motor har sett på tre bruktbiler i den klassiske småbilklassen: Suzuki Swift, Honda Jazz og VW Polo.

Biler som i stadig større grad erstattes av de minste elektriske bilene som Renault Zoe, Kia Soul og VW e-UP, men også de større, som e-Golf, Nissan Leaf, BMW i3 og Hyundai Ioniq.

Audun Bergerud, teknisk konsulent hos NAF, sier at dette er tre biler som normalt har få feil og mangler som brukt.

– Men generelt for alt brukt, så er rådet å få bilen grundig sjekket før kjøp, påpeker han.

– Honda Jazz er det praktiske valget, en lettkjørt og grei bil. Suzuki Swift har fremkommeligheten som sin store fordel, mens VW Polo er det komfortable valget, den føles som å kjøre en større bil, kommenterer Bergerud.

PRAKTISK: Honda Jazz