FÅ PROBLEMER: Importøren av Suzuki Swift har skreddersydd utstyrspakker for norske forhold.

Bruktbilguide Suzuki Swift:

Denne stopper aldri!

Suveren framkommelighet og få problemer. Swift har fått et velfortjent godt rykte – og kjøpes av alt fra pensjonister som vil ha trygghet og vinteregenskaper, til ungdommer som vil ha noe ganske kult og ikke altfor dyrt.

Publisert Sist oppdatert

Det gjenspeiles i stabile bruktbilpriser. Importøren har skreddersydd utstyrspakker for norske forhold, så her er det stort sett farger og kilometerstand og pris du trenger å forholde deg til når du søker.

Skal du ha firehjulstrekk – og det skal du ganske sikkert – så er det bare ett motoralternativ som gjelder: Drøye 90 bensinhester uten turbo.

Den krever turtall – og forbruket blir litt høyere enn de beste i klassen. Det finnes også versjoner med 135 hester, men uten firehjulstrekk.

Les også: Suzuki S-Cross - firehjulstrekk for alle

Mer motor i lettere bil, men uten de karakteristiske vinteregenskapene.

Interiøret er ganske dystert og plastpreget, men med god funksjon og oversikt.

Tyske Dekra, som utfører flere enn 26 millioner bruktbilkontroller over hele verden årlig, skriver blant annet dette om Swift:

«Den femte generasjonen Swift bekrefter igjen sitt rykte som en lojal følgesvenn.

Det eneste DEKRA-ingeniørene noen ganger reagerer på, er funksjonssvikt på ESP-systemet og slitne leddstenger».

PLUSS: Firehjulstrekk, kjøreegenskaper, driftssikkerhet.

MINUS: Plastpreg, støynivå, motorstyrke.

PRISEKSEMPEL: 2015 modell med 4x4, 90 hk. bensin og rundt 50.000 kilometer: Cirka 160.000 kroner. Det ligger i øyeblikket 105 Swift (2013-2016) på Finn.no. Kun fem av disse er med forhjulsdrift.

SIKKERHET: Fem av fem stjerner av EuroNCAP i 2010. For voksne i alle størrelser og sittestillinger ble Swift vurdert som svært sikker. De to barnedukkene (3 år/18 måneder) var også godt sikret, men manglende info om airbag og barnesete ga trekk.

RUST: Slett ikke bra nok behandlet fra fabrikk. Store flater har bra beskyttelse, men i hulrom og skjøter og under plastpaneler er det mangler. Suzuki har et etterbehandlingsprogram i Norge, men det krever oppfølging. Sjekk nøye.

ANBEFALTE MOTORER: 1,3 liter bensin på 94 hk. er eneste alternativ.

ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: Suzuki-importøren har vært flinke til å skreddersy grunnpakker, så alle brukbiler har et godt og relevant utstyrsnivå.

KJENTE PROBLEMER: Funksjonssvikt på ESP (stabilitetskontrollen), håndbrekkeffekt.