60.000 I BONUS: Etter 1. juli får svenskene 60.000 kroner i rabatt dersom de kjøper en elbil som Nissan Leaf. Bensin- og dieselbiler får en ekstra avgift på opp mot 10.000 kroner i året. Foto: Nissan
Lanserer nye bilavgifter i Sverige:
Slik skal svenskene få fart på elbil-salget
Fra 1. juli innfører svenske myndigheter nye bilavgifter. En luksusbil kan bli opptil 10.000 kroner i året dyrere å eie, mens en elbil får en rabatt på hele 60.000 kroner.
I Sverige har ikke nye biler engangsavgift slik som i Norge. Derfor innfører svenskene et såkalt bonus malus system, som betyr at avgiften legges på eie av bilen.
De nye avgiftene gjelder for alle biler som registreres etter 1. juli og varer i bilens tre første årene.
Alle biler får en basis-skatt på 360 kroner i året. Biler med CO2-utslipp mellom 0 og 60 gram per kilometer belønnes med en bonus. En elektrisk bil med null utslipp, som Nissan Leaf, får 60.000 kroner i bonus på prisen.
En ladbar hybrid som VW Golf GTE, med CO2-utslipp på 38 gram CO2 per kilometer, får en bonus på 28.333 kroner.
Først når en bil slipper ut 95 gram CO2 eller mer per kilometer, begynner malus-systemet å virke:
Jo høyere utslipp, jo høyere blir summen eieren må betale hvert år.
I praksis betyr det at eieren av en Volvo XC60 med bensin eller dieselmotor får en ekstra avgift per år på over 5.000 kroner, mens den ladbare utgaven på 400 hester får en bonus på rundt 25.000 kroner.
En VW Passat TDI med 190 hesters dieselmotor får avgift på 3.732 kroner i året, mens en Toyota Auris Hybrid får 360 kroner.
Aller dårligst ut kommer større biler som VW Crafter og Mercedes Sprinter, som kan få en årlig avgift på over 13.000 kroner.
- Det nye bonus-malus systemet vil for de fleste medføre en kraftige øking i bilavgiftene under de tre første årene. Det betyr at vi får en økt registsrering av fossil-biler det første halve året.
– Samtidig kommer alle som skal kjøpe elbil eller ladbar hybrid til å vente med registreringen til etter 1. juli, sier Bertil Moldén, som er sjef for BIL Sweden, organisasjonen for svenske bilimportører.
Med de nye avgiftene ønsker den svenske regjeringen å få fart på salget av nullutslipp-biler. Elbilsaget i Sverige har så langt vært svært lavt, men salget av større luksusbiler, spesielt fra Volvo, har vært høyt.
Ved utgangen av 2017 fantes det litt over 11.000 elbiler på svenske veier. I Norge er tallet nå rundt 140.000.
Fram til 1. januar 2020 skal de nye avgiftene beregnes ut i fra dagens forbruks- og utslippsnorm (NEDC-syklusen), som gir tall som er alt for lave i forhold til virkelig forbruk og utslipp.
Fra 2020 tas den nye WLTP-normen i bruk som grunnlag for avgiftene. Denne gir for de fleste bilene betydelig høyere tall for forbruk og utslipp.
Da kan de dyre luksusbilene får en ny, solid avgiftsøkning.