Husk tollen hvis du bruker verksted i Sverige:
Slik kan du slippe halve verksted-regningen
Du kan slippe halve regninga hvis du tar servicer og reparasjoner i Sverige. 3 av 4 kunder på svenske verksteder er norske, men skal det være lovlig må du innom tollen på veien hjem.
Det finnes ingen konkrete tall på nøyaktig hvor mange som tar turen over grensen for å utføre service og reparasjon på bilen sin, men at fenomenet er utbredt er det liten tvil om.
– Vår kundebase består av ca. 75 prosent nordmenn. Selv om Årjäng er et lite sted, dekker vi et stort befolkningsområde innenfor et par timers kjøring, sier eier og daglig leder hos Turessons Bil i Årjäng, Stefan Reuthenberg.
Han hevder at de som er merkeforhandler av Ford, Volvo, Renault og Dacia, i snitt ligger 40-60 prosent lavere i pris enn tilsvarende merkeforhandlere i Norge. Mye takket være vesentlig lavere timepris.
Les også: Vil ikke kalle det et smutthull i loven
Når må du kjøre på rødt i tollen?
Det mange ikke er klar over, og som gjør at enkelte får en ubehagelig (og i mange tilfeller kostbar) overraskelse, er reglene som gjelder for innførsel av varer. I det øyeblikket du kjører over grensen tilbake til Norge etter en service eller reparasjon på bilen, innfører du en vare på lik linje med andre varer. Derfor er det viktig å være klar over tollreglene.
– Er du på dagstur kan du ha med varer for inntil 3.000 kroner uten å måtte betale merverdiavgift. Er du i Sverige mer enn i 24 timer, utvides beløpet til 6.000 kroner. Holder du deg innenfor disse verdiene trenger du ikke dra innom tollen, sier Wenche Fredriksen, seksjonssjef på Svinesund tollkontor.
Det er totalsummen for varene du har med deg inn til Norge som teller. Har du for eksempel utført en service eller reparasjon til 2.000 kroner, og vært i Sverige i under 24 timer, kan du ikke handle andre varer for mer enn en tusenlapp i tillegg. I så fall må du innom tollen og betale 25 prosent merverdiavgift.
Les også: Vi sparte nesten 10.000 kroner
Kamp om norske kunder
Likevel er det gode penger å spare på å ta servicer og reparasjoner i Sverige, kontra her hjemme.
– Selv sparte jeg over 6.000 kroner på et reimbytte på min Volkswagen Passat nå i sommer. Jeg betalte 5.900 kroner for en reparasjon som det lokale verkstedet mitt her i Norge skulle ha nesten 12.000 kroner for.
Det sier Hampus Söderström, leder for Harryklubben. Og ja, den heter faktisk det. Klubben har over 40.000 handleglade medlemmer og jobber for at forbrukerne skal tjene penger på å ta turen over grensen.
Kan unngå moms på lovlig vis
Reuthenberg og Turessons Bil har enda en joker i ermet i kampen om å få de norske kundene på kroken. Gjennom formelt sett å importere bilen til Sverige og eksportere den tilbake til Norge, en tollprosedyre kalt aktiv foredling, kan de gi kundene momsfritak.
Da betales ikke merverdiavgift på verken svensk eller norsk side, og kunden sparer 25 prosent på regningen så lenge totalsummen er innenfor verdigrensen. Dette er en tillatelse forhandler må søke svenske tollmyndigheter om å få, og det ligger noen premisser til grunn.
Les også: På verksted i Sverige - er det verdt det?
– Kunden får en SMS av oss med en toll ID, som vises i den svenske tollen. Vedkommende får da et tolldokument som leveres til oss. Etter reparasjonen betaler kunden ingen svensk moms, men får med seg en konvolutt med et dokument de leverer i den norske tollen i Ørje, sier Reuthenberg.
Så er du villig til å ta en kjapp tur innom tollen på hver side, kan du i tillegg til lavere pris i Sverige, også spare 25 prosent på momsfritaket.
Dersom totalsummen overstiger verdigrensene på henholdsvis 3.000 eller 6.000 kroner, må du innom tollen på norske side og betale merverdiavgiften på 25 prosent.
Les også: Bruktbilskandalen - slik avslørte de hemmeligheten
Ti minutter og flere tusen spart
Martin Wangberg er en av mange som har valgt å ta reparasjoner og servicer på bilen i vårt naboland, og sier motivasjonen har vært å spare penger.
– Jeg har funnet ut at jeg i snitt sparer ca. 40 prosent på å utføre reparasjoner og servicer i Sverige. Jeg har hytte der borte, så da er det veldig enkelt å ta det på veien til eller fra, sier Wangberg, som stort sett har brukt en forhandler på Skee sør for Strömstad.
– På min 2006-modell Audi A4 betalte jeg 10.000 kroner for bytte av registerreima. Det norske verkstedet skulle ha 16.-17.000 kroner for den samme jobben, og da ble valget enkelt, sier Wangberg.
Han forteller at forhandleren på Skee lar norske kunder slippe å betale moms, så lenge du ettersender kvittering på at du har stoppet i tollen og betalt den norske. Dersom dette ikke skjer, sender de faktura på den svenske momsen.
– Dette kan sikkert for noen høres styrete ut, men for meg er det viktig å gjøre det slik. Det tar meg ti kjappe minutter å betale norsk moms i tollen på Svinesund, sier Wangberg.
En annen som bruker verksted i Sverige er Kjell Olav Lundberg fra Knapstad.
- Det tar meg bare 1 time og 15 minutter å kjøre hjemmefra. Inkludert stopp på tollstasjonen for registrering av mva. Den totale prisen blir som regel 30-40 prosent lavere enn tilsvarende service i Norge, sier Lundberg som har jobbet i bilbransjen i over 20 år.
Den svenske momsen refunderes
Tollvesenet har liten oversikt over hvor mange som i praksis faktisk følger regelverket.
– Vi håper og tror flesteparten gjør dette på riktig måte dersom de overstiger verdigrensen, men vi har ikke konkrete tall på dette, sier seksjonssjef Wenche Fredriksen ved Svinesund tollstasjon.
Hun presiserer at forbrukeren har lite å tjene på å ikke gjøre dette riktig, siden man kan få refundert den svenske momsen fra forhandleren når man kan vise til at man har betalt norsk moms på vei tilbake til Norge.
– Men husk å avtale dette på verkstedet på forhånd, råder hun.
Det finnes heller ingen statistikk som viser hvor mange som blir stoppet i grønn sone med verkstedregninger høyere enn tillatt beløp.
– Her er det nok store mørketall, fordi en tollkontroll eller tips er de eneste måtene vi kan avdekke ulovlig innførsel på, sier Fredriksen.
Anmeldelse og klekkelig bot
Fredriksen oppfordrer på det sterkeste folk til å følge regelverket, for blir du først plukket inn til en kontroll, skal det mye til å komme seg unna.
– I en kontroll vil vi både kunne se hva som er utført, og vi vil finne fakturaer eller andre papirer i bilen som viser verdien av det som er utført, sier Fredriksen.
Og når du først har urent mel i posen, kommer det til å svi. Du risikerer nemlig både å få en klekkelig bot, samt politianmeldelse.
– Blir man tatt i grønn sone i tilfeller der en skulle kjørt på rødt, må vedkommende deponere for vareverdien og i tillegg betale moms og eventuell tollavgift på denne. Dessuten blir man politianmeldt, fortsetter hun.
Risikoen for å bli stoppet etter et verkstedbesøk i utlandet er liten, men folk blir stoppet, forteller Fredriksen. Enkelte hevder de ikke er klar over reglene, mens andre bevisst utelater tollbesøket.
– Vi har gjort beslag i hundretusenkronersklassen. Så det er klart at å betale dette, pluss moms, svir godt, avslutter Wenche Fredriksen.