Leasing er populært, men ikke uten feller:
10 steg for trygg leasing
Hver tredje kunde leaser i stedet for å kjøpe bil. Men leasing er dårlig regulert, og de fleste kundene får ekstraregninger.
I fjor ble det leaset nærmere 50.000 personbiler her i landet. Leasingselskapene hevder at leasing er forutsigbart, enkelt og problemfritt bilhold.
Men forbrukerorganisasjonene er ikke helt enig.
De melder om lovløse tilstander og stor usikkerhet for hva leasing egentlig koster.
Les også: Her er fire gode elbiler for deg som vil kjøpe
Her er 10 steg for mest mulig trygt og forutsigbart leasinghold:
1.
Det finnes ikke regler og lover for leasing av bil. Derfor er det avtalen, eller kontrakten, mellom deg og leasingselskapet som gjelder.
– Men mange av disse leasingkontraktene ivaretar ikke kundenes rettigheter og de er svært ubalanserte i kundenes disfavør, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet.
Du må derfor lese kontrakten svært nøye før du underskriver – slik at du vet hva du har å forholde deg til.
Forbrukerombudet ønsker også et eget regelverk for leasing av bil. Men nåværende regjering har ikke ønsket å prioritere dette, opplyser Justisdepartementet til Motor.
2.
I leasingkontraktene er det avtalt en kjørelengde, normalt på 15-20.000 km i året. Kjører du mindre, får du ikke noe prisavslag. Kjører du mer, må du betale ca. to kroner ekstra per overkjørte kilometer.
Dersom du trenger å kjøre lengre, ta kontakt med leasingselskapet slik at avtalen kan justeres. Det er billigere enn å måtte betale for overkjørte kilometer.
Har du lest denne? Så mye koster bilen deg hvert år
3.
Som du ser av punktet over: De fleste leasingkontraktene har standard kjørelengde på 15-20.000 kilometer i året, som det normalt ikke er mulig å redusere. Dette er lenger kjørelengde enn det gjennomsnittsbilisten kjører.
Bruker du bilen mindre enn dette, kan leasing bli uforholdsmessig kostbart for deg.
4.
Leasingkontraktene er på tre eller fire år. Det er dyrt å bryte før avtaleperiodens utløp. Gebyrene er som regel høye, forteller Forbrukerrådet – som har vært i kontakt med flere kunder som har vært fortvilet over høye bruddgebyrer.
Du bør derfor ha en forutsigbar livssituasjon og vite hvilket bilbehov du har og kommer til å få. Det finnes eksempler på de som har leaset en toseters sportsbil og «plutselig» får barn.
Les også: Han fikk bestilling på 200 biler i én tekstmelding
5.
Dersom det er skader og mangler på bilen ved innlevering utover normal slitasje, sender leasingselskapet deg regning i etterkant for dette. Dette kalles påkost, og leasingfirmaene melder at de fleste kundene får slik ekstraregning. Blant annet forteller Toyota financial services Norge at det er påkost på 98 prosent av deres leasingbiler.
Leasingselskapene hevder at det som oftest dreier seg om noen få tusenlapper per bil. Det største leasingselskapet, Volkswagen Møller Bilfinans, forteller at det i gjennomsnitt er påkost for 6500 kroner på bilene som leveres inn.
Motor har ingen mulighet for å sjekke om dette stemmer. I mediene har det vært skrekkeksempler på kunder som har fått skyhøye regninger for påkost.
For å unngå påkost er det viktig at du reparerer skader fortløpende.
6.
For å unngå påkost er det også viktig å behandle bilen ekstra pent.
– Du bør ha en holdning om at du låner bilen av en god venn, sier Erik Skolem, ansvarlig for leasing hos Toyota financial services i Norge.
Mange småskader oppstår under parkering. Vidar Eriksen, daglig leder i Volkswagen Møller Bilfinans, har disse rådene:
– Vår erfaring er at gateparkering med brosteinskanter lager stygge merker på bil og felg. I parkeringshus må du passe på søyler, og på dørene når du går ut av bilen. Dessuten bør du huske på at en personbil ikke er en varebil, sier Eriksen.
Før innlevering kan du også ta en NAF-test på bilen, som kan avdekke eventuelle feil og mangler du selv ikke har sett.
Les også: Denne hovedferdselsåren blir 60 år forsinket
7.
Dersom du havner i konflikt med leasingselskapet, har du færre muligheter til å få hjelp sammenlignet med kjøp av bil.
Bilkjøp er som kjøp av andre varer regulert av forbrukerkjøpsloven, og ved konflikt kan du få saken din behandlet gratis av Forbrukerklageutvalget. Men de behandler ikke leasing.
I 2016 kom det imidlertid en ny lov som gjør at Forbrukerrådet kan megle i konflikter mellom kunde og leasingselskap. Ofte oppnås enighet. Hvis ikke, er domstolen eneste alternativ. Det er svært dyrt å gå til rettssak.
8.
En tommelfingerregel er at det mest lønnsomt å lease biler med lav engangsavgift, som hybridbilene. Da kan leasingselskapene trekke mer moms fra selve bilprisen.
9.
Elbiler kan også leases.
– Det kan faktisk være lurt å lease elbil fremfor å kjøpe fordi teknologiutviklingen spesielt på elbil går så raskt at det er usikkert hvor mye dagens elbiler er verdt om noen år, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
10.
Til tross for farene: Forbrukerorganisasjonene fraråder ikke leasing.
NAF mener leasing i noen tilfeller kan være et godt alternativ. Blant annet gjelder dette for bilister som kjører i storbyene, og som vil ha ny bil.
– Restriksjoner på bruk av fossile biler i flere byer fører til usikkerhet for verditap. Derfor kan det være lurt å lease inntil det kommer gode nok nullutslippsbiler til fornuftige priser, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.