VIRKELIG FORBRUK: Den nye WLTP-testen, som gjelder fra 1. september, skal gi forbrukstall som ligger nærmere det du kan oppleve på norske veier. Foto: Pekka Nieminen
Omstridt testmetode erstattes 1. september
Ny testmetode viser 15-20 prosent økning i forbruk og utslipp
Fra 1. september innføres det en ny EU-test som skal vise hva nye biler virkelig bruker på mila og hvor store CO2-utslipp den egentlig har. Svært mange biler vil registreres med høyere utslipp enn før.
En VW Golf, som forhandleren i dag sier at bruker 0,49 liter på mila, vil trolig få mellom 0,56 og 0,59 som nytt forbrukstall.
Men fortsatt er dette godt under det Motor måler bilene til på nordiske vinterveier.
I dag godkjennes alle nye biler etter den såkalte NEDC-syklusen (New European Driving Cycle), som slett ikke er så ny, men 15 år gammel.
Som de fleste av oss har erfart, ligger oppgitt forbruk og CO2-utslipp langt under det vi klarer å oppnå under kjøring på norske landeveier. Regelverket er så upresist at bilprodusentene i stor grad kan jukse seg til lave forbrukstall.
Da skal alle nye bilmodeller testes etter den såkalte WLTP-normen (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure).
Denne normen er strengere og vil gi forbruks- og utslippstall mer lik de du kan regne med å få under kjøring på norske veier.
Testene kjøres fortsatt i laboratorium, men teststrekningen økes fra 11 til 23,3 kilometer, snitthastigheten øker fra 34 til 46,5 kilometer i timen, topphastigheten øker, det legges inn mer småkjøring og CO2-tallene oppgis ved kjøring i 14 grader i stedet for ved mellom 20 og 30 grader slik som i dag.
I tillegg skal bilene kontrollmåles under kjøring på landeveien. Resultatet blir trolig at alle biler får et forbruk og CO2-utslipp som ligger mellom 15 og 20 prosent høyere enn i dag.
Alle nye bilmodeller som kommer på markedet etter 1. september er de første som skal måles etter WLTP-normen.
Biler som allerede er typegodkjent kan i en overgangsperiode fortsatt selges målt etter den gamle NEDC-normen.
Fra 1. januar 2019 må alle nye biler benytte forbruks- og utslippstall målt etter den nye normen.
Fram til det samme tidspunktet skal avgiftene på norske biler, hvor blant annet CO2-utslippet er en stor komponent, beregnes ut i fra den gamle NEDC-normen. Dette for at alle biler skal få en lik behandling.
Selv om de nye målingene bedre vil gjenspeile det du kan forvente av virkelig forbruk på norsk veier, vil de fortsatt ikke være på det nivået du opplever i Norge i vinterhalvåret.
I den store vintertesten som Motor kjører sammen med finske kollegaer hvert år, måler vi blant annet bilenes forbruk i minus 7 grader etter den gamle EU-normen.
Resultatene fra testen i vinter vises i grafen ovenfor.
TESTBILENE: Alfa Romeo Giulia 2,2 D, Audi Q2 1,4 TFSI S-tronic, Citroën C3 110, Ford Ecosport 1,0, Honda HR-V 1,5, Hyundai Ioniq Hybrid, Jaguar XE, Kia Niro Hybrid, Mercedes-Benz E 220 d A, Opel Astra Sports Tourer 1,4 T, Peugeot 3008 Puretech 130, Renault Mégane Sport Tourer TCe 130, Seat Ateca 1,4 TSI DSG, Toyota C-HR Hybrid, Volkswagen Tiguan 1,4 TSI DSG, Volvo S90 D3.
Her er fire eksempler på hva bilene virkelig brukte i vår test:
Volvo S90 D3 – 0,85 l/mil (0,52 oppgitt fra fabrikk), Opel Astra 1,4 – 0,73 l/mil (0,62), Kia Niro Hybrid – 0,76 l/mil (0,38) og Toyota C-HR Hybrid – 0,63 l/mil (0,34).
Våre tester viser med andre ord at noen av bilprodusentene oppgir tall som er ganske nær virkelig forbruk, mens andre er langt unna virkeligheten.