PÅ NORSKE VEIER: Hydrogen-elektriske Hyundai iX35 og Toyota Mirai er nå på norske veier. Dyre, men med lang rekkevidde. Foto: Rune Korsvoll

Vi har kjørt

Elbilene uten batterier og rekkeviddeangst

Toyota Mirai og Hyundai iX35 er to elektriske biler som kan kjøres helt uten rekkeviddeangst. Hemmeligheten er at batteriene er byttet ut med tanker fylt med hydrogengass. Det betyr at du kan kjøre rundt 500 kilometer før du må tanke. Bilene er nå på norske veier.

Publisert

De første hydrogenbilene med brenselcelle er her. Foreløpig er det Hyundai som har solgt flest. I overkant av 20 iX35 ruller på norske veier; noen på leasing til firmaer, noen solgt til private. Prisen på bilen er 499.900 kroner.

De kuleste bilene på Beijing-utstillingen

Foreløpig er bare ett eksemplar av Toyota Mirai kommet til Norge. I løpet av året kommer flere. I prislisten står det 609.000 kroner, men i første omgang er det snakk om å lease bilene ut til firmaer.

 Test: Hvor langt går de ladbare hybridene egentlig?

 For selv om Mirai og iX35 kan kjøre betydelig lenger enn vanlige elbiler, så har de foreløpig noen begrensninger. Den mest påfallende er at det er få steder å tanke hydrogen. Det er snakk om fire stasjoner i Oslo-området. Den gode nyheten er at det nå skal bygges flere nye. Selskapet NEL skal i samarbeid med Uno-X bygge 20 nye stasjoner innen 2020.

Teknologien

Begge bilene drives av elektriske motorer. I stedet for å få strøm fra en ladbar batteripakke, har bilene en brenselcelle ombord som produserer den strømmen som trengs for å drive bilen. Hydrogengass fra tanken kjøres gjennom et membran-system i brenselcellen. På den andre siden kommer det ut elektrisitet. Avfallsproduktet er vann, som kommer ut av ”eksos-anlegget”. 

 12 ting du lurer på om elektriske biler

 Bak rattet

Mens Hyundai iX35 ser ut som en vanlig SUV, har Toyota bygget en bil som skiller seg fra det meste du har sett tidligere. Bak rattet er kjøreopplevelsen først og fremst preget av komfort. Bilene har automatgir og de elektriske motorene gir maksimal trekkraft fra start, akkurat som i en vanlig elbil. Den nye teknologien gjør bilene relativt dyre og tunge, men det er ventet at bilene raskt kommer til å bli billigere og lettere.

Fordelen

Noen, inkludert Tesla-sjef Elon Musk,  har lite til overs for hydrogenbiler. – Å bruke strøm til å produsere hydrogen, som deretter skal fylles på bilen og omgjøres til elektrisitet igjen, er å gå en omvei i forhold til å ”fylle” strømmen” rett på batteriene i en elbil, mener Musk. Andre mener at produksjon av hydrogen, med for eksempel vannkraft, vil være en måte å lagre denne energien på når den ikke kan brukes med en gang. 

Hvem som vinner gjenstår å se. Flere bilprodusenter har hydrogenbiler på gang. I høst kommer Honda Clarity på veien.