VW Polo ble mer miljøvennlig etter oppgradering
VW Polo er en av bilene som er berørt av diesel-skandalen. Nå har VW oppgradert 1,2 TDI-motoren og tester som NAFs tyske søsterorganisajon ADAC har gjort i etterkant viser relativt store forbedringer når det gjelder NOx-utslipp. Effekten på motoren er den samme, mens CO2-utslippet og forbruker øket noe.
Vår tyske søsterorganisasjon ADAC har testet VW Polo 1.2 l TDI etter at bilen har gjennomgått oppgraderingen fra VW. Resultatet lover godt både for bileierne og miljøet.
Les også: Slik blir VWs nye elektriske folkevogn
Bilen ble testet før og etter at programvaren var teknisk oppgradert av produsenten. Bilen er testet på tre forskjellige måter; Syklustesten (NEDC) er den laboratorietesten som også myndighetene bruker for å godkjenne bilene. WLTC er en laboratorietest der motoren kjøres i en noe tøffere og mer virkelighetsnær syklus. I tillegg er bilen testet ved reell kjøring i opptil 130 km/t på autobahn.
Syklustesten viser helt ubetydelige endringer i utslipp av NOx og CO2, drivstofforbruk og motorytelse etter oppgraderingen. Testen tyder dermed på at oppgraderingen ikke har gitt de negative utslagene mange har fryktet. Mer oppsiktsvekkende er det at både WLTP-testen og testen på Autobahn viser at NOx-utslippet går ned med opptil 22,9 prosent ved høyere belastning. Oppgraderingen gir dermed en betydelig miljøgevinst ved reell kjøring av bilen. Dette tyder på at bilene som har gjennomgått oppgraderingen er langt mer miljøvennlig i praktisk bruk enn de var før oppgradering.
Både motorens effekt og dreiemoment er testet og viser at oppgraderingen ikke gir noen negative utslag på ytelsen. Ved reell kjøring viser imidlertid våre tester at CO2-utslippet, og dermed forbruket, øker noe. På landeveis-testen øker CO2-utslippet fra 134 til 140 gram per kilometer.