FØLGER STØRES FANER: California skroter elbilstøtten til de dyreste elbilene. Foto: Joonyeop Baek, Unsplash og Stortinget.no

Reduserer støtten til de dyreste elbil-modellene:

California tar en Støre på luksus-elbilene

Regjeringen fnyser av Arbeiderpartiets forslag om moms på de dyreste elbilene, men nå tar myndighetene i California et grep i Jonas Gahr Støres ånd. Delstaten fjerner pengestøtten til elbiler som koster mer enn 60.000 dollar.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: USA har svært ulike insentivordninger for elbiler i de forskjellige delstatene. I California har alle eiere av lavutslippsbiler fått støtte ved nybilkjøp, men støttebeløpet er gradert etter modell og inntekt.

Med effekt fra begynnelsen av desember kommer det ikke offentlige penger i fôret for kjøpere av elbiler som Tesla Model S og X, Audi e-tron eller Jaguar I-Pace.

Inntil nå har de fått en symbolsk støtte på 2500 dollar (ca. 23.000 kroner) ved valg av disse nullutslippsbilene.

Støtten til rimeligere elbiler reduseres fra 2500 til 2000 dollar.

Samtidig introduseres en regel om at man bare kan få slik støtte én gang i livet.

«Tenk på hele ordningen som en støtte til å rekruttere elbilsjåfører», skriver nettstedet Green Car Report.

I 2016 introduserte delstatsmyndighetene økt støtte til elbilkjøp for lavinntektshusholdninger, og denne blir opprettholdt på dagens nivå – 4500 dollar (ca. 41.500 kroner) for husholdninger med inntekt under 77.250 dollar (ca. 711.000 kroner).

For ladehybrider reduseres bidraget fra 1500 til 1000 dollar (ca. 9200 kroner), samtidig som man fjerner støtte til ladehybrider med under 56 km elektrisk rekkevidde.

På den annen side:

Støtten til hydrogenbiler beholdes for biler i alle prisklasser, i den grad man kan snakke om prisklasser i flertall innenfor det beskjedne hydrogenutvalget.

Det vanker 4500 dollar i støtte til din første hydrogenbil, 7000 dollar hvis husholdningens samlede inntekt er under 77.250 dollar.