FARGERIK: Opel kommer med en Corsa-e som gir mye for pengene.

Test: Opel Corsa-e (elbil)

Best innen rimelighetens grenser

Du kommer deg under 300.000 kroner for en snerten og helelektrisk Corsa hvis du holder korona-avstand til sjarmørene på utstyrslageret. Den disiplinen tipper vi mange lojale Opel-kunder har.

Publisert Sist oppdatert

Norske bilkjøpere liker å pøse på med utstyr.

De svært godt utstyrte bilene er mest attraktive både som nye og brukte, selv om mengden av mer eller mindre nødvendige tillegg i stor grad er proporsjonal med størrelsen på bilen og prislappen.

Vi tror uansett en potensiell Corsa-e-kjøper tenker litt annerledes.

Opel Corsa-e 2020

74 poeng

Pris testbil: Kr. 284.900 (Elegance), eks. frakt/leveringskostnader. Drivlinje: 50 kWt batterielektrisk, 100 kW/136 hk (260 Nm). Toppfart: 150 km/t. Forhjulsdrift, trinnløs automat. Rekkevidde/Forbruk (kWt/100 km.): 337/16,8 (WLTP). 0-100 km/t: 8,0 sek (fabrikktall). Bilens vekt/maks nyttelast: 1455/390 kg. Dekkdimensjon: 195/55R16. Bagasjerom liter/hengervekt: 267/ikke henger. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 406/176/144/14 cm.

Komfort 7/10

Typisk oppførsel for en liten og tung elbil: Stiv over skarpe ujevnheter, tung og voksen på landeveien. Det går fint å kjøre Corsa ned til flatt batteri uten å ta pauser, altså godt over 30 mil. Gode forseter, lettbetjente instrumenter. Men litt for mye rumlelyd med 17-toms dekk.

Design 7/10

Langt mer dempet i uttrykket enn tvillingen Peugeot e-208. Pen, diskrét – kanskje litt for anonym. Svart tak frisker opp, men da må du først opp på høyeste utstyrsnivå og så velge ekstrautstyr. Også innvendig er alt nøkternt og fornuftig – i god Opel-tradisjon.

Kjøreegenskaper 8/10

Veier nærmere 400 kilo mer enn en bensinmodell, men oppleves likevel kvikk og presis – i hvert fall på testbilens mer sporty 17-tomsdekk. Effekten er ganske beskjeden i dagens elbilmarked, men den momentane responsen fra 136 hester gir imponerende skyv.

Miljø og forbruk 8/10

Fikk et gjennomsnittsforbruk på 12,4 kWt/100 km i rekkeviddetesten til NAF og Motor under optimale forhold i starten av juni. Det er bra – og langt under det merkelig høye offisielle tallet. Den kom også to mil lenger (357 km) enn sin egen oppgitte rekkevidde (337 km).

Utstyr 7/10

Vi hadde ønsket oss noen flere tilvalg på mellomste utstyrsnivå. For eksempel sort tak, adaptiv cruisekontroll og Opels avanserte lysteknologi. Dette får du kun som tilvalg på dyreste «Elegance». Da blir prisen ganske høy, selv om selve utstyrsprisen er gunstig.

Praktisk 6/10

Bagasjerommet på 267 liter er en god del mindre enn i for eksempel Zoe, men på nivå med e-208. Også her er det kort lastegulv og høy lastekant – og ingen steder å skjule ladekabler. Seteryggen er todelt, men uten skiluke. Ladeplate til mobil er praktisk ekstrautstyr.

Pris 8/10

Rundt 10.000 kroner rimeligere enn teknisk identiske og like store Peugeot e-208. Mest for pengene i mellomste utstyrsnivå «Edition». Da kommer du deg under 300.000 med vinterhjul, metallic og nøkterne tillegg. «Elegance» gir deg først og fremst flere tilvalgmuligheter.

Driftskostnader 8/10

Service etter 25.000 km eller hvert andre år – avhengig av hva som kommer først. Forventet lave kostnader, elbiler er generelt rimeligere å vedlikeholde. Men ta høyde for kortere levetid på bremser ettersom elbilenes regenereringsevne gir mindre bremsebelastning.

Sikkerhet 7/10

Bare fire av fem stjerner hos EuroNCAP i 2019. Trekkes for beskyttelsen av myke trafikanter. Men kollisjonssikkerheten for sjåfør og passasjerer er høy. Har standard sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems med fotgjengeroppdagelse, filskiftevarsling og skiltgjenkjenning.

Annenhåndsverdi 8/10

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan anslår et verditap på 35-40.000 kroner i året de tre første årene for en rimelig utstyrsversjon til rundt 285.000 kroner. Fortsatt er bruktmarkedet for elbiler svært ferskt, men en billig og solid elbil vil trolig holde seg attraktiv.

Om det ikke nødvendigvis er noe poeng å snobbe nedover, så er det nok en høyere grad av snusfornuft som råder i kretsen av eksisterende Opel-eiere som vil over på noe som passer både lommeboka og kloden bedre.

Der Corsa-e utstråler tradisjonelle, praktiske småbilverdier, har den jevnstore og teknisk identiske tvillingen e-208 et langt større behov for oppmerksomhet.

OPEL CORSA-E: Eksteriør
OPEL CORSA-E: Eksteriør
OPEL CORSA-E: Eksteriør
OPEL CORSA-E: Eksteriør
OPEL CORSA-E: Eksteriør

Mange venner

Det tror vi blir gjenspeilet i versjonene som etter hvert kommer på veiene. Corsa-e er allerede i utgangspunktet rundt 10.000 kroner rimeligere enn en tilsvarende utstyrt e-208. Og differansen vil øke når de ulike kundene begynner å plukke fra utstyrslistene.

Hvis vårt resonnement stemmer, så tror vi Corsa-e vil finne mange venner.

De fleste fra egne rekker.

Men også noen nye, som ikke legger all verden av penger og følelser i et bilkjøp. De trenger en liten og alminnelig pen bil som dekker alle daglige gjøremål med utmerkede batterielektriske egenskaper.

Inntrykket underbygges av biladministrasjonselskapet Leaseplan, som baserer seg på en pris på rundt 285.000 kroner når de regner ut driftskostnader og annenhåndsverdi.

OPEL CORSA-E: Interiør
OPEL CORSA-E: Interiør
OPEL CORSA-E: Interiør
OPEL CORSA-E: Interiør
OPEL CORSA-E: Interiør

Da har de tatt utgangspunkt i den rimeligste utstyrsversjonen, og lagt til metallic lakk, vinterhjul, ryggesensor og omkostninger. Ferdig.

Er du ihuga Opel-entusiast og vil ha din helt individuelle Corsa-e, må du bestille øverste utstyrsnivå. Først da kan du legge til for eksempel svart tak, skinninteriør, adaptiv cruisekontroll og Opels ypperlige lysteknologi.

Attraktivt valg

Det begynner å dukke opp konkurrenter som også legger seg inntil grensen på 300.000 kroner som mange vil sette.

Men i øyeblikket består dette feltet i stor grad av enten vesentlig mindre biler, ribbede utgaver av litt dyrere biler, et par modeller som ennå ikke er kommet, samt kinesiske MG.

Skal du ha en bil i dette segmentet med ok utstyrsnivå, solide batterielektriske egenskaper i form av rekkevidde og ladeevne og et trygt og anerkjent forhandler- og serviceapparat i ryggen, så ruller Corsa-e inn som et svært attraktivt valg.

Kanskje til og med det beste. Men igjen – innenfor rimelighetens grenser. Vi skal ikke så langt over 300.000 kroner før konkurransen hardner betraktelig.

Identiske

Opel Corsa-e er altså bygd på samme plattform som Peugeot e-208 – og de litt større DS3 e-tense og Peugeot e-2008 fra samme konsern. Snart kommer også enda en Opel – Mokka – med det samme utgangspunktet.

Under skallet er bilene så godt som identiske.

Det betyr en batteripakke på 50 kWt, og for Corsa-e sin del, en rekkevidde på 337 kilometer. Det er offisielt 300 meter dårligere enn e-208, men drøye mila bedre enn de to øvrige, litt større modellene, fra samme konsern.

I praksis ser det litt annerledes ut når vi legger den ferske rekkeviddetesten til NAF og Motor til grunn. Der kom Corsa-e en drøy mil lenger enn e-208. Men på dette nivået snakker vi uansett om nyanser så lenge den totale avstanden er på over 30 mil. Ingen biler er dønn like. Og enda mindre sjåførene.

Nok til normaldagen

Det viktigste er at du alltid har mer enn nok batterikapasitet til alle daglige gjøremål – pluss et par langturer uten å kjenne på rekkeviddeangsten. Lader du hjemme, så starter du alltid opp med minimum et par-og-tjue mil, selv på de kaldeste vinterdagene. Nærmere 30 mil på normale norske sommerdager.

Og i likhet med de øvrige elbilene fra PSA-konsernet, lader Corsa-e bra når den kobles til en ekstern lader. Fram til rundt 70 prosent vel å merke. Derfra går det tregt.

Greit å være oppmerksom på hvis du betaler per minutt ved laderen.

Corsa-e starter også alltid i kjøremodus «Normal» når motoren har vært slått av. Det vil si at bilen alltid har 109 hester, med mindre du gjør noe aktivt og endrer kjøremodus. Dette er ifølge ingeniørene den optimale kombinasjonen av krefter og forbruk.

Skal du ha alle de 136 hestene tilgjengelig, må du fysisk skifte til «Sport» med en knapp som sitter til høyre i midtkonsollen, lettere tilgjengelig og mer praktisk i utformingen enn på de øvrige konsernsøsknene.

Skjelvende

Vi merket oss at Corsa-e virket litt sprekere enn e-208, og vesentlig sprekere enn de litt tyngre e-2008 og DS3. Effektforskjellen opplevdes som større enn vektforskjellen skulle tilsi. Corsa-e er rett og slett svært kvikk og rask.

Et tredje modus, «Eco», fungerer til landeveiskjøring selv uten at rekkeviddeangsten har gjort det skjelvende nødvendig å spare på strøm.

Klimaanlegget mister litt effekt og du har bare 82 hester disponibelt – men det fungerer helt greit opp til bedagelig landeveistempo. Systemet kan uansett overstyres av en kickdown, altså at du trykker gasspedalen helt til bunn.

Lykkes bedre?

Rekkeviddemåleren i instrumentpanelet har intervaller på 10 kilometer, inntil du bikker 50 gjenstående kilometer. Da er intervallene på to kilometer. Ikke helt presist til elbil å være, og selve indikatoren er litt for lite flink til å basere seg på kjørehistorikken.

Det blir litt for mye gjetting basert på øyeblikksforbruket. I et kupert norsk landskap kan det tidvis gi store utslag. Det er varslet litt mer finkalibrede systemer fra PSA-konsernet.

Opel var tidlig ute på elbilmarkedet med Ampera. Det ble en god bil med revolusjonerende rekkevidde, men også langt på vei en tragisk skjebne.

Denne gangen er det ikke like mye spenning i lufta.

Nettopp derfor kan Opel lykkes bedre med Corsa-e.