<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KOMMER:</span> Nye Nissan Qashqai er foreløpig bare i maskert versjon.
KOMMER: Nye Nissan Qashqai er foreløpig bare i maskert versjon.

Ny Nissan Qashqai lanseres til våren:

Hemmeligholder ny elektrisk drivlinje

Tredje generasjon Qashqai kommer med en helt ny hybridløsning, der forbrenningsmotoren ikke er koblet til hjulene, den bare lader batteriet.

Publisert

Nissan Qashqai

  • Introdusert i 2006 som en SUV-modell i «Golf-klassen», med bedre bakkeklaring, større hjul og litt røffere designelementer.
  • Bilen kunne leveres med både forhjulstrekk og firehjulsdrift, og med ulike motorer og girkasser.
  • I 2008 kom den i en forlenget versjon med sju seter, og to år senere kom en kraftig facelift.
  • I 2014 kom generasjon to, og da kun som femseter. Versjonen med sju seter ble til den nye X-trail. Til 2018 kom en facelift.
  • Våren 2021 kommer generasjon tre.


I konvensjonelle hybridsystemer drives hjulene av én elektrisk motor og én bensinmotor. På Qashqai derimot, er ikke bensinmotoren koblet til hjulene, bare til batteriet.

Den motordrevne generatoren vil opprettholde batteriladingen, men også om nødvendig levere ekstra strøm direkte til motoren.

Elmotoren vil også få samme effekt som i en ren elbil.

Ikke splitter ny

Nissan kaller det en unik innovasjon, men har inntil videre verken opplysninger om batterikapasitet, elektrisk rekkevidde eller størrelse og effekt på forbrenningsmotoren som skal lade batteriet.

Dette vil komme nærmere lanseringstidspunktet, våren 2021.

Teknologien er ikke splitter ny.

Den kan sammenliknes med Opel Ampera - som ikke må sammenliknes med helelektriske Opel Ampera-e, BMW i3 med rekkeviddeforlenger – som ikke selges i Norge, og Nissans egen Note – som bare selges i Japan.

Fem mill. solgte

Qashqai skapte mer enn fonetiske utfordringer da den kom på veiene i 2007. Først og fremst rokket den ved etablerte oppfatninger om hvordan en bil i den såkalte «Golf-klassen» skulle se ut.

SUV-begrepet var fortsatt ikke innarbeidet, og definitivt ikke i denne bilklassen.

Men Qashqai ble en suksess. Over tre millioner er solgt i Europa, over fem millioner globalt.

Skapte en klasse

I Norge lå den inne blant de 10 mest solgte i en årrekke, med 4. plassen i 2010 som den beste. Idag har bilen over 20 mer eller mindre direkte konkurrenter.

Qashqai skapte rett og slett en egen bilklasse.

Derfor er det ikke så rart at Nissan-sjefene henter fram de største bokstavene i alfabetet når de skal presentere tredje generasjonen av trendsetteren.

Kvalitet

– Nye Qashqai vil endre våre forventninger til en familebil, fastslår Gianluca de Ficchy, sjef for regionen Nissan kaller AMIEO, som igjen er initialene til Afrika, Midtøsten, India, Europa og Oseania.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LIKE STOR: </span>Nye Qashqai er bare millimetere større enn nåværende generasjon. Nissan mener størrelsen er det perfekte kompromiss av smidig bybil og stor nok familiebil.
LIKE STOR: Nye Qashqai er bare millimetere større enn nåværende generasjon. Nissan mener størrelsen er det perfekte kompromiss av smidig bybil og stor nok familiebil.

Han lister opp komfort, kvalitetsopplevelse og teknologi som de tre viktigste egenskapene ved nykommeren.

Mildhybrid

I tillegg til den nevnte hybriden, lanseres Qashqai med to såkalte mildhybrider. Dette er små og lite plasskrevende elmotorer som kobles inn etter behov, for eksempel ved start og stopp.

De er ikke sterke nok til å drive bilen, men gir forbrenningsmotoren ekstra effekt og smidighet – og viktigst: Lavere forbruk og utslipp.

Her er Nissan rausere med opplysningene:

En 1,3 liters motor gir enten 138 eller 155 hester, og den største varianten kan leveres både med automat og firehjulsdrift.

Men skal Qashqai klare å klatre opp fra 59. plassen på registreringslistene her hjemme, må den levere bedre enn dette på elektrifiseringsbiten. Og den muligheten vil altså ikke Nissan snakke om ennå.

Powered by Labrador CMS