OPPSIKT: Nissan har virkelig brukt kreativiteten på sin nye elbil.

Nissan Ariya lansert i dag:

Designperlen som erstatter Leaf

Med firehjulsdrift, 500 kilometer rekkevidde og lekkert design, starter Nissan sin nye tidsregning allerede i 2021.

Publisert Sist oppdatert

Nissan introduserte i dag helelektriske Ariya, en «crossover» på 4,6 meter - rundt 15 centimeter lengre enn velkjente Nissan Leaf.

Bilen markerer en ny tidsregning for Nissan, og inkluderer alt japanerne kan tilby av avansert teknologi, sikkerhet og komfort.

I faktaboksen ser du flere spesifikasjoner knyttet til rekkevidde, batteristørrelse og bagasjevolum.

Nissan Ariya

  • Ny helelektrisk SUV fra Nissan.
  • To batteripakker på enten 63 eller 87 kWt.
  • Fra 340 til 500 km. rekkevidde.
  • Firehjulsdrift eller tohjulsdrift.
  • Motoreffekt fra cirka 218 til 395 hester.
  • Fra 415 til 468 liter bagasjeplass, avengig av modell.
  • Hengervekt 1500 kg. Ettermontering av takstativ mulig.
  • Kommer til Norge mot slutten av 2021.
  • Pris ikke klar.

Tampen av 2021

Bilen som ble presentert i dag ligger designmessig tett opptil konseptbilen som ble vist bilutstillingen i Tokyo i 2019.

Det betyr at Nissan har ivaretatt mange av de spenstige linjene og skapt en bil som garantert vil markere seg i trafikken, selv om opplagte konkurrenter som Tesla Model Y og Skoda Enyaq ganske sikkert har kommet på markedet innen Ariyas ankomst på tampen av 2021.

Stemmestyring

Også interiøret løftes opp på et nytt nivå. Bilen er laget på en dedikert elbilplattform. Det gir langt bedre plassutnyttelse.

Nissan selv bruker begrepet «lounge» om plassforhold og interiørkvalitet.

Teknologien gir både stemmestyring av ulike systemer og trådløs oppkobling, i tillegg til en grad av selvkjøring som ennå ikke er godkjent for Europa.

Bildekarusell – bla med pilene oppe til venstre/høyre i bildene:

LEKKERT: Interiøret følger opp det spennende eksteriøret, og har blant annet integrerte knapper i treverket ved siden av rattet. Forhåpentligvis kommer rattet på den andre siden i de europeiske modellene.
CROSSOVER: Nissan mener selv de oppfant crossover-begrepet, og har hatt masse selvtillit når de har designet Ariya.
NY STIL: Ariya har mange av de samme designelementene som ble vist på den opprinnelige konseptbilen.
OK PLASS: Bagasjerommet varierer fra 415 til 468 liter, avhengig av modell. Ok for de fleste, men her kommer det konkurrenter med bedre plass.

To batteripakker

Bilen får to ulike batteripakker – på 63 kWt eller 87 kWt - som skal gi en rekkevidde på fra 340 km. inntil 500 km., avhengig av hvilke modeller og spesifikasjoner du ønsker.

Kundene kan velge mellom forhjulstrekk eller et nyutviklet firehjulstrekksystem, som er det mest avanserte Nissan har utviklet til nå.

Trekk på alle fire

Med firehjulstrekk får Ariya to elmotorer – en foran og en bak. Dette er motortilbudene:

  • 63 kWt – forhjulstrekk.
  • 87 kWt – forhjulstrekk med sterkere motor og større batteripakke.
  • 63 kWh – firehjulstrekk med to elmotorer.
  • 87 kWh – firehjulstrekk og lengre rekkevidde
  • 87 kWh Performance. Topmodellen, som kombinerer lang rekkevidde og sterkere motor.

Nøytral vektfordeling

Antall hestekrefter varierer fra 218 på grunnmodellen til 395 på toppmodellen.

Batteripakken er flat og er plassert i bunnen i midten av bilen. Det bidrar til lavt tyngdepunkt og en nesten nøytral vektfordeling.

Ytterligere detaljer om Ariya samt informasjon om prissetting i Europa vil komme senere.

Her er Nissans egen introduksjonsfilm av Ariya: