Den uniformerte Teslaen er ikke stor nok til å være fullverdig ambulanse. Men som opplæringsbil har den fungert svært bra i et par måneder nå.
Så bra at logistikkansvarlig for ambulansetjenesten i Helse Midt-Norge, Jon-Ola Wattø, ser for seg en helelektrisk ambulanse med båre og fullverdig utstyr klar til utprøving i 2025.
– De må først opp på rundt 80 mils rekkevidde for å innfri våre krav. Og råvarer til batteriene må utvinnes på en mer bærekraftig måte, sier Wattø.
Han forteller at dagens 150 ambulanser bruker til sammen over 750.000 liter drivstoff i året, og at overgangen til elektriske kjøretøy kan gi en stor økonomisk og klimamessig gevinst på sikt.
En elektrisk ambulanse vil veie rundt fire tonn, og den må tåle utrykningskjøring.
Hummer eller Rivian
Wattø ser for seg å montere ambulanseenheter på chassiset til en elektrisk pickup, og bemerker at det har dukket opp noen spennende alternativer. Og flere kommer.
Kanskje får vi se en ambulanse på en elektrisk Hummer eller Rivian en dag?
Det ligger detaljerte kalkyler bak valget om å investere i en Tesla X som opplæringsbil.
Fra før er det en rekke Volkswagen Passat og Mercedes GLC som brukes til det samme formålet.
Annonse
Måtte prøve
Alle service- og forbruksutgifter på disse bilene er naturligvis notert ned. Og Wattø har regnet seg fram til betydelige besparelser ved å benytte en elbil med færre slitedeler og langt lavere drivstofforbruk.
– Vi kom fram til at det ville skille rundt 200.000 kroner over en femårsperiode. Så dette måtte vi bare prøve, sier han.
Laveste forbruket
Han forteller at alle aktuelle elbiler ble grundig testet. Blant annet ble kandidatene kjørt mot hverandre en dag på lukket bane.
– Model X var den modellen som taklet vårt kjøremønster best, med mye opp og ned i fart, og samtidig hadde det laveste forbruket og den beste rekkevidden, sier Wattø.