Dette er Norges klart dyreste Tesla:

Han gir deg en lydløs siste biltur under stjernehimmelen

I en unik Tesla til to millioner kroner kan du få din siste biltur under stjernehimmelen. – Her glir vi av gårde uten annen lyd enn fra dekkene og uten diesellukt. Det blir veldig verdig, sier Odd Borgar Jølstad.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Her er Teslaen du ikke har sett maken til. Den er både dyr og annerledes.

– Det utgjør ingen stor forskjell på de norske CO2-utslippene at vi kjører denne. Men det er veldig fint å slippe å starte opp en dieselbil som bråker og lukter utenfor kirken. I stedet glir vi stille av gårde mens de pårørende står og ser på, sier Odd Borgar Jølstad, svært bilinteressert begravelsesagent og leder av Oslo-kontorene i Jølstad Begravelsesbyrå.

Kontoret på Grefsen har den ene av to Tesla S begravelsesbiler her i landet. Etter ett års bruk er den blitt veldig populær blant kundene.

– Det er de som spesifikt ber om den. De er gjerne Tesla- eller elbilentusiaster, eller begge deler, forteller Jølstad.

Les også: Tesla-døren åpnet seg på motorveien

Stjernehimmel

Den spesialombygde Tesla Model S 75D er kappet i to, forlenget med nesten 60 centimeter og håndbygd fra fordørene og bakover.

Standardinteriøret er erstattet med et fint og verdig interiør. Det mest spesielle er taket i rommet hvor kisten er plassert.

Der er det montert nesten 100 små ledlys, slik at det ser ut som en stjernehimmel som skinner dempet ned på kisten.

Det er ikke vanlig i andre begravelsesbiler.

– De står påslått når vi kjører. Det ser veldig fint ut, spesielt nå på høsten når det er litt mørkt ute, sier Jølstad når han viser Motor den spesielle og unike begravelsesbilen.

LEDLYS: I kisterommet er det nærmere 100 ledlys som danner en verdig og stemningsfull stjernehimmel. Foto: Krister Sørbø.

Les også: Brukt i begravelser – fikk 70.000 i avslag

Lages individuelt

Teslaen er bygget om hos en karosseribygger i Nederland og hos Jan Erik Naley på Karmøy Bilsenter utenfor Haugesund.

Gjennom Finn selger Naley de ombygde bilene på bestilling. I 2019 har over 250 000 mennesker klikket på Tesla-annonsen til Naley, ifølge en oversikt Motor har fått fra Finn.

– Jeg lager dem slik byråene ønsker dem. Derfor er det individuelle løsninger, forteller Naley til Motor.

Han bygger også om Mercedeser og Cadillacer til begravelsesbiler. Men de går (foreløpig) kun på bensin eller diesel.

LIKHET: Tesla-logoen og korset på taket. Det er en viss likhet… Foto: Krister Sørbø.

Ikke dyrere

Den elektriske Teslaen koster mye mer enn en vanlig begravelsesbil. En vanlig begravelsesbil koster fra 1,2 millioner kroner og oppover. Denne koster omtrent to millioner.

– Det er veldig mye penger. Men dette var muligheten for å få en elbil som begravelsesbil, sier Odd Borgar Jølstad.

Det koster likevel ikke noe ekstra å bli fraktet i den.

– Vi gjør ikke forskjell. Alle skal ha tilgang til denne. Dessuten vil vi at den skal brukes mest mulig, og synes på veien. Vi er jo en miljøsertifisert bedrift.

– Litt skummelt

De fleste begravelsesbilene er kun ombygget innvendig. Men biler som ikke er lange nok må forlenges og eventuelt forhøyes.

Begravelsesbiler må kunne frakte en kiste på inntil 2,25 meter. Det gjør at begravelses-Teslaen bakfra ser helt annerledes ut enn andre Teslaer.

Mange legger også merke til den når Jølstad kjører rundt i Oslo-trafikken.

– Folk tar bilder av oss. Noen kjører forbi oss på ringveien og filmer oss, mens vi kjører. Men det er litt skummelt, da.

Les også: Klagene strømmer inn mot Tesla

LANG OG HØY: Teslaen er forlenget og forhøyet, og er totalt over seks meter lang. Foto: Krister Sørbø.

Gleder seg

Odd Borgar Jølstad har hele sitt liv vært en bilinteressert mann.

Nå er det elbil som gjelder også for begravelsesagenten. Privat har han to hybrider, en Volvo V90 og en Golf GTE. Snart byttes den ene hybriden ut med helelektriske Volkswagen ID.3.

– Jeg gleder meg til å få den.

Også på jobben vil han ha flere elektriske biler.

– Er det noen pårørende eller avdøde som på forhånd har sagt at de ikke vil bli fraktet i en Tesla elbil på siste reis?

– Nei, ikke ennå. Men det finnes nok de som ikke vil bruke den, sier Jølstad.

ENTUSIAST: Odd Borgar Jølstad trives i Teslaen. Også privat kjører han elektrisk. Foto: Krister Sørbø

PS: Det finnes ytterligere én Tesla-begravelsesbil i Norge. Den ruller i Tromsø og er eid av IMI begravelsesbyrå. Snart får også et byrå i Trondheim sin Tesla med plass til kiste bak.