Zeekr ble lansert i Norge på eCarExpo på Lillestørm i fjor. Da var det uttalte målet at de skulle være oppe og gå i løpet av 2024.
– Nå er vi så vidt i
gang. Vi har brukt tiden på å finne de riktige forhandlerne. Vi er et nytt bilmerke og har vært på utkikk etter partnere som kan ta vare på merkevaren, sier Ole Kristian Ågotnes, sjef for den norske avdelingen, på årets xCarExpo.
Zeekr begynte å levere ut biler i det små på høsten i fjor, totalt ble det registrert 23 nye Zeekr, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Så langt i år er tallet 32.
Zeekr er en del av kinesiske Geely, som blant annet også eier Polestar og Volvo, og Ågotnes sier de har sett etter områder hvor de kan få en synergieffekt av dette. Blant annet på service og verksted.
Ole Christian Ågotnes, Zeekr.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Per i dag er Zeekr etablert med tre forhandlere, alle i eksisterende anlegg som også har andre merker, og planen er å doble dette i år og havne et sted mellom åtte og tolv i 2026.
– For oss er det viktig å vokse riktig, ikke ha flest mulig forhandlere. Vi ser på
oss selv, ikke på andre, for å gjøre det best mulig. Da kommer kundene.
Ågotnes trekker en parallell til hvordan Tesla etablerte seg, da de gjorde på sin egen måte, uten å ta hensyn til hvordan en bilprodusent tradisjonelt har gjort det.
Annonse
Kaotisk
– Men markedet i dag er ganske kaotisk. Det er stor forskjell på markedet i Norge i dag og for fire år siden. Da ble det solgt dyre «premiumbiler» i stort antall, det er helt annerledes nå.
Ågotnes mener de kan tilby tilsvarende «premium», eller luksus om man vil, til en helt annen pris i dag.
De to modellene som er til salgs, den kompakte SUV-en X og kombicoupéen oo1, starter på henholdsvis 413.000 og 568.000 kroner. Senere i år kommer det en større SUV, 7X, som starter på 528.000 kroner.
SENERE I ÅR: Zeekr 7X kommer i norske butikker mot sommeren. Det er en SUV som er 479 centimeter lang.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
– Vi skal være luksus med en tilgjengelig pris. Jeg vil påstå at du får det samme nivået i våre biler, som de dyre mange kjøpte den gangen, bare til 300.000 kroner mindre. Og med programvare som virker.
Ågotnes sier de har utviklet det meste av programvaren selv, noe som gjør at de har god kontroll på hele kjeden. Dermed kan de også løse eventuelle feil fort og lett.
– Vi skal være helt i teten på teknologi, og er det noe som ikke fungerer, så skal vi kunne fikse det over lufta, sier Ågotnes.
Fokusgrupper
Lothar
Schupet, Zeekrs Europa-sjef, sier Zeekr har et tett samarbeid med sine kunder. Det er etablert fokusgrupper, der de kan komme med ideer om alt mulig, om design eller ting ikke fungerer som forventet, via en app.
- Dette er viktig for oss. Vi er ikke som et gammelt luksusselskap som gjør ting tradisjonelt, slik det alltid har vært gjort. Vi er unge og trenger ikke å ta slike hensyn.
Selv om Zeekr hører hjemme i samme selskap som Polestar og Volvo, og deler plattformer og butikker med dem, er ikke Ågotnes redd for at de slåss om de samme kundene.
– Det vi har erfart så langt, er at vi ikke har de samme kundene. Våre er yngre, og mange kommer fra andre premium-elbilmodeller. Eller så har de til nå hatt en hybrid, sier Ågotnes.
Schupet er, ikke overraskende, på samme sporet.
– Zeekr skal være et innovativt selskap, drevet av teknologi. Hos Polestar handler det mer om design, de har en annen type
høydepunkter enn oss, sier han.
Annonse
Vokse fra år til år
Schupet forteller at mange av kundene som går for en Zeekr etter å ha prøvekjørt en av modellene, kommer fra tradisjonelle merker.
I tillegg er det en annen kundegruppe de ser mot.
Lothar Schupet, Zeekr.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
– De som
ønsker å være i front. For eksempel Tesla-kunder som kjøpte bil for fem til seks år siden, da Tesla var ledende på utviklingen, sier Schupet.
Ågotnes vil ikke ut med hvilke salgsmål Zeekr har for Norge, men at de ser muligheter i et marked som har forandret seg mye på kort tid. Samtidig er det mange andre nye merker som slåss om kundene, og noe av jobben er rett og slett og ikke forsvinne i mengden.
Han tror blant annet de har gode muligheter til å plukke opp kundene som kjøpte dyre elbiler for noen år siden, men ikke ønsker å bruke like mye penger på ny bil i dag.
– Jeg er forsiktig optimist, målet er å vokse hvert år.