Bilutstillingen xCarExpo åpnet fredag i messehallen på Lillestrøm. Her er det elbiler som står i sentrum, de er med andre ord meget godt tilpasset det norske markedet.
Flere store aktører er til stede for å vise fram biler, og mange av dem har med nyheter som ennå ikke er på plass i norske butikker, men som i hovedsak vil være det i løpet av 2025.
Audi har nettopp startet utleveringene av Audi A6 e-tron i Norge, og til våren kommer det en modell til, i omtrent samme størrelse. Det er Sportback-versjonen av Q6 e-tron.
Sportback-utgaver finnes til de fleste Audi-modeller, og er en mer coupé-aktig variant.
Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef hos den norske importøren, forteller at Sportback-utgaven har ulike designere fra gang til gang, gjennom en slags intern konkurranse i Audi-systemet.
Vinneren denne gangen var samme mann som sto bak Audi e-tron GT.
Winther venter bilene til Norge i mai, med en pris som er rundt 20.000 kroner over SUV-varianten.
Annonse
Mazda
Mazda har ikke vært særlig godt forspent med elbiler, så langt kun den kompakte SUV-en MX-30. I august ruller det en ny elbilmodell til inn hos de norske Mazda-forhandlerne.
Mazda 6e er en stor kombicoupé, 492 centimeter lang, og er laget i samarbeid med kinesiske Changan Automobile, der den også bygges.
Modellen kommer med to batteristørrelser, på 68,8 eller 80 kWt, som skal gi en rekkevidde på henholdsvis 479 og 552 kilometer.
Begge utgavene har bakhjulsdrift, og pussig nok har versjonen med minst batteri flest hestekrefter, 258 mot 245.
Det kan henge sammen med at det er helt ulike batterityper, der det minste er lithium-jernfosfat og klarer en ladefart på 200 kilowatt, mens det største er nikkel-magnesium-kobolt og har en ladefart på maks 80 kilowatt.
Prisen er ikke klar, men det er antydet at den havner under 400.000 kroner.
Renault
Den franske bilprodusenten viste fram to nye modeller, begge med et klart retro-preg.
Først ut på markedet er Renault 5, som kommer i mai. Bilen har allerede rukket å bli årets bil i Europa, og har klare likhetstrekk med modellen som ble laget mellom 1972 og 1996.
Den blir tilgjengelig med to batteristørrelser, som hver har to utstyrsnivåer.
40 kWt i enkleste utstyrsgrad starter på 249.900 og har en rekkevidde på 311 kilometer. Med et batteri på 52 kWt går bilen 100 kilometer lengre og starter på 299.900. Se alle prisene her.
Med sammenliknbart utstyrsnivå koster det store batteriet 20.000 kroner mer.
Topputgaven koster 319.900 kroner.
På Renaults stand hadde Renault 5 selskap av Renault 4, som er ventet til Norge i august. Igjen er det en bil som utseendemessig lener seg på fortiden, nærmere bestemt den klassiske varianten som ble laget fra 1961 til 1992.
Her er ikke prisen klar, men det er oppgitt at bilen skal ha en rekkevidde på inntil 400 kilometer.
Renault 4 er 414 centimeter lang, 20 centimeter lengre enn Renault 5, mens bagasjeplassen er 420 liter.
Annonse
Xpeng
Kinesiske Xpeng har tre modeller på det norske markedet i dag, SUV-ene G6 og G9, og sedanen P7.
På messen viste de fram noe helt annet, en stor og luksuriøs MPV kalt X9. Dette er en biltype som er svært populær i hjemlandet, men så å si ikke-eksisterende i Europa.
Xpengs kommunikasjonssjef i Norge, Knut Arne Marcussen, sier de nylig har bestemt seg for å ta X9 inn til Norge.
Den blir trolig ikke klar for Norge før neste år. Xpeng ser for seg at bilen vil være i konkurranse med for eksempel Volkswagen ID. Buzz og store SUV-er.
– Den blir nok ganske kostbar, men er også stor, komfortabel og velutstyrt, sier Marcussen.
Zeekr
Kinesiske Zeekr har så vidt kommet i gang i Norge. Så langt med kompakt-SUV-en X og kombicoupéen 001.
Mot sommeren kommer 7X, en større SUV, med 800-volts elbilarkitektur.
Det betyr blant annet en forventet ladetid fra 10 til 80 prosent på 13 minutter.
Versjonen med bakhjulsdrift kommer med to ulike batteristørrelser, som gir henholdsvis 480 eller 615 kilometer rekkevidde. Begge har 416 hestekrefter.
Prisen starter på 539.900 for det minste batteriet og 589.900 med det største.
Firehjulsdrift starter på 629.900, skal klare 543 kilometer og har 630 hestekrefter.
Zeekr 7X er 482 centimeter lang og deler plattform med blant annet Polestar 4.