GOD START: Xiaomi er ferske når det gjelder bilproduksjon, men har hatt stor suksess med sin første modell, SU7.
Foto: XIAOMI
Skal ekspandere:
Nå sikter Xiaomi globalt
Kinesiske Xiaomi har hatt pangsuksess på hjemmemarkedet med sin første elbilmodell, nå ser de ut over landegrensene.
– Jeg kan ikke dele så mange detaljer, men jeg er glad for å kunne si til våre kunder over hele verden at vi planlegger å lansere elbilene våre globalt innen få år, sier Xiaoms sjef William Lu, til CNBC.
Xiaomi er først og fremst kjent for sine smarttelefoner. Først hjemme i Kina, deretter med eksport til andre land, primært i Asia og Sør-Amerika.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
100.000 biler
For under et år siden lanserte selskapet sin første elbil, sedanen SU7.
Nå har de levert over 100.000 SU7 i på hjemmemarkedet i Kina, hvor startprisen er rundt 300.000 kroner. SU7 selger nå bedre enn Tesla Model 3 i Kina.
I disse dager lanserer Xiaomi ny versjon, SU7 Ultra, en ekstra kraftig og velutstyrt variant. Ifølge Lu skal de ha fått inn 15.000 ordrer på modellen i løpet av de første 24 timene.
Ford sjefen digger bilen
Xiaomi SU7 ble for alvor kjent utenfor Kina da Fords sjef Jim Farley fortalte at han hadde importert et eksemplar og brukte den privat.
– Vi fikk fløyet inn et eksemplar fra Shanghai til Chicago. Nå har jeg kjørt rundt i den i seks måneder, og jeg vil ikke gi den fra meg.
Det er også ventet at Xiaomi kommer med en SUV som er fem meter lang, kalt YU7, i år.
Planen er at YU7 skal vises offisielt til sommeren, mens kundebilene kommer til høsten.
Har du lest disse sakene fra Motor?