BILLIG OG DYRT: Hjemme lader Ole Mangor-Jensen sin Volkswagen med egenprodusert solenergi fra taket sitt. Men på langturer har det ikke vært så billig.

Ole betaler «blodpris»:

Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder

Som trofast Volkswagen-kunde trodde Ole Mangor-Jensen at han fikk en god ladepris av Volkswagen – helt til han oppdaget hvor mye han betalte.

Publisert Sist oppdatert

Mens hurtiglading langs veiene koster ned mot 4 kroner/kWt, har Ole Mangor-Jensen fra Bærum betalt over det dobbelte; 8,88 kr/kWt.

– Det er jo blodpris for oss trofaste, lojale Volkswagen-kunder, sier Mangor-Jensen.

Han er en lykkelig og skikkelig fornøyd eier av en tre år gammel Volkswagen ID.3. Mangor-Jensen har førsteutgaven i pluss-versjon og forteller at bilen hele tiden har fungert feilfritt, med god oppfølging fra forhandleren Møller.

– Men pass opp for ladetjenesten til Volkswagen, sier han.

Se lenger ned hva Volkswagen svarer.

8,88 kr

I november i fjor tegnet han abonnement på Volkswagens ladetjeneste «We charge». Dermed kan han lade på ladestolpene til en rekke operatører som blant annet Mer, Ionity og Eviny til en fast ladepris.

Da han i sommer oppdaget hvor høy den høye ladeprisen virkelig er, sendte han sjokkert en epost til kundeservice, som svarte at hans abonnement har en fast, låst pris på 8,88 kr/kwt.

8,88 kr/kwt er over det dobbelte av ladeprisen til operatøren Uno-X, som i det siste har ligget lavest på prisoversiktene til både Motor og Norsk elbilforening.

De fleste andre operatørene tar 5–6 kr/kWt for lynlading. Selv det er billig, i forhold til prisene hos We charge, som for kunder som tegner abonnement nå er på 6,99 kr/kwt.

– Lite kundevennlig

Luksusfelle-programleder og forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1 sperrer opp øynene når han får se prisene Volkswagen-kunder må betale.

– Jeg kan ikke se at We Charge tilbyr noe mer enn andre leverandører som kan forklare den høye prisen. Her tyder mye på at dette er en leverandør som prøver å ta ut en svært høy pris av lojale kunder.

– Hva synes du om at prisen for denne kunden, og sikkert for andre, er låst, og ikke endres etter hvert som prisene går nedover?

– Det er lite kundevennlig. Det kan virke som om de satser på at kundene er uoppmerksomme og ikke får med seg hva som er prisen.

Forbrukerøkonomen advarer mot å binde seg til abonnement på lading.

– Fyll der det er billigst, enten det er bensin eller strøm.

8,88 KR: Når du deler prisen på antallet kilowatt-timer, ser du den høye prisen per kwt.

– Attraktive priser

Motor har spurt Volkswagen og importøren Harald A. Møller hva de synes om prisene på ladetjenesten til Volkswagen-kunder. På selskapets nettside påpeker Volkswagen at We charge er den eneste ladeløsningen kundene behøver, og at ladeprisen er «svært gunstig».

– Vi kan selvsagt ikke kommentere spesifikke kundepriser som i deres eksempel, sier kommunikasjonssjef Julia Pirlich i Volkswagen-eide Elli, som drifter We charge-tjenesten.

Hun påpeker at ladetjenesten gir tilgang til mange ladere, og at prisene varierer avhengig av abonnementstype.

– Selv om noen av våre spesifikke prispunkter kan være høyere enn hos enkelte andre ladepunktoperatører, fokuserer vi på å oppnå attraktive priser for høy kvalitet, bred nettverkstilgang og praktisk ladeopplevelse, sier hun.

– Siste gang

Ole Mangor-Jensen ble kunde hos We charge etter at han fikk 2000 kilowatt-timer gratis da han kjøpte bilen, og deretter tilbud om betal-abonnement.

Men nå er det stopp.

– Nå har jeg ladet hos We charge for siste gang, og jeg sletter alle apper som har med dem å gjøre, sier han.