Mandag har mange av disse lagt ned arbeidet for å protestere mot vedtakene, skriver Automotive News Europe.
De ansattes budskap er dette: Arbeiderne må nå betale for dårlige beslutninger fra selskapets ledelse.
– De har ennå ikke presentert en god plan for hvordan de skal lede Volkswagen inn i fremtiden, skriver ledende ansattrepresentant Daniela Cavallo i et internt notat nyhetsbyrået Bloomberg har fått tak i.
Cavallo konstaterer også at frontene er steile – Volkswagen står fast på at oppsigelser og stengning av fabrikker er noe som med sikkerhet vil skje.
Annonse
– Ikke sabelrasling
– Ledelsen er dødsens alvorlige. Dette er ikke sabelrasling i forhandlinger, sier Cavallo ifølge Reuters.
Hun la til at «Berlin» – altså tyske myndigheter – må snarest mulig levere en masterplan for å unngå at landets industri kollapser.
VW-ledelsen og fagforeningen er ikke svært uenige om hva som er problemet, sier Cavallo. Men partene står ifølge henne «milevis fra hverandre» med hensyn til hvordan situasjonen skal snus til det bedre.
Fagforbundet IG Metall reagerer sterkt på meldingene.
– Vi forventer at Volkswagen og styret legger fram levedyktige planer for framtiden ved forhandlingsbordet, der arbeidsgiversiden så langt har presentert lite annet enn tomme fraser, sier forbundets regionsjef Thorsten Gröger.
Nedbemanningen er forventet å starte i midten av 2025.
Omtrent 120.000 er ansatt i selskapet i Tyskland, og ti fabrikker driftes i landet. Fabrikken i Osnabrück er spesielt utsatt for nedleggelse,etter at de nylig mistet en avtale med Porsche.
Utvikler dette seg videre slik de fleste tror, vil november bli en måned for forhandlinger og markeringer, mens en eventuell storstreik er varslet fra 1. desember.