RASENDE OG REDDE: Volkswagen-ansatte demonstrerer ved fabrikken i Osnabrück i Tyskland denne uken.

Kvartalstall:

Volkswagen-fall på 42 prosent

Mens ansatte markerer misnøye etter varsler om nedleggelser og oppsigelser, leverer Volkswagen sine dårligste tall på flere år.

Publisert Sist oppdatert

De to tingene henger selvsagt sammen: Det var nettopp på grunn av vissheten om dårligere inntjening at Volkswagen nylig erklærte at tre fabrikker og titusener av ansatte er overflødige. 

Fagforeningene reagerte kraftig og luftet umiddelbart muligheten for streik og tilsvarende virkemidler.  

Volkswagen-gruppens kvartalstall viser et driftsresultat på 2,86 milliarder euro. Dette er en tilbakegang på 42 prosent.

Omsetningen var på 78,5 milliarder euro, og driftsmarginen 3,6 prosent. 

Tallene er de dårligste på flere år, det er likevel ikke nødvendig å se fryktelig langt tilbake for å finne noe tilsvarende. Men da var det mulig å vise til koronapandemien.

– Tjener ikke nok

Konsernet opplyser at det er særlig bilene med Volkswagen-logoer som trekker ned, sammen med høye kostnader i hjemlandet Tyskland, skriver Automotive News Europe

– Volkswagen har hatt svært høye marginer gjennom årenes løp, men dette er andre tider. Vi tjener ikke pengene vi trenger for å investere i nye produkter, sier finansdirektør Arno Antlitz. 

Han mener at Volkswagen, altså merket, må kutte kostnader i størrelseordenen ti milliarder euro for å være konkurransedyktige. 

Volkswagen-gruppen venter å levere rundt 9 millioner biler i 2024 – heri inkludert modeller fra alle merker, også Porsche. Dette er ikke veldig mye lavere enn sluttallet for 2023, som var 9,24 millioner. 

Antlitz sier også at han forventer en viss forbedring gjennom årets siste måneder, på grunn av nye modeller som er på vei ut på markedet.

Foreslår lønnskutt

Samtidig står ledelsen og de ansatte steilt mot hverandre. Fagforeningene krever en lønnsøkning på 7 prosent, Volkswagen kvitterer med å foreslå 10 prosent lønnskutt for alle som unngår å bli sagt opp.

Det er enighet om en slags våpenhvile ut november. En eventuell storstreik vil ikke bli satt i verk før tidligst 1. desember.  

Tyske myndigheter ønsker ingen fabrikknedleggelse, men sier også at det er for tidlig å snakke om hjelp fra det offentlige.

Les flere saker om Volkswagen: