FØRSTE GENERASJON: Småbilene Skoda Citigo-e, Seat Mii Electric og VW e-Up! på toppen av Oslo.

Har ID.2 & co på tegnebrettet:

VW, Skoda og Seat planlegger nytt trilling-rush

De små elektriske bilene fra Volkswagen-konsernet har ikke blitt storselgere i Norge. Men for deg som trenger en liten, rimelig bybil planlegger VAG et nytt trillingkull.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn vil heller ha SUV enn småbil, skal vi tro salgstallene, mens knøttlille VW e-Up! faktisk har vært Tysklands aller mest solgte elbil i første halvdel av 2o21.

Med modeller som faktisk etterspørres er det kanskje ikke så rart Volkswagen drøyer neste generasjon småbiler noen år, men nå begynner konsernets småbilplaner i hvert fall å ta form.

I 2024 kommer Skoda Elroc, deretter Seat Acandra og VW ID.1 i 2025 – før VW følger med ID.2 i 2027, ifølge en artikkel på Automotive News Europe.

Detaljer om bilene er ikke sluppet, men i størrelse kommer de én klasse over trillingene på bildet øverst. De skal bygges på MEB-plattformen som alle konsernets elbiler nå har som basis.

Bilene kommer til å likne hverandre, men med visse merkespesifikke detaljer. Det er Skoda som har ansvaret for utviklingen av trillingene, men de skal alle bygges ved Seat-fabrikken i Martorell utenfor Barcelona.

Automotive News antyder en pris for bilene nær 19.000 euro – vel 200.000 norske kroner, med alle slags forbehold om eventuelle norske avgiftsjusteringer og valutasvingninger.