NY JOBB: VW-sjef Ralf Brandstätter skal til Kina.

Bytter ut toppsjefen:

VW-sjefen blir sendt til ny jobb i Kina

Rokeringene fortsetter i toppledelsen hos Europas største bilprodusent. Nå skal Volkswagen-sjef Ralf Brandstätter overta ansvaret for VW i Kina.

Publisert Sist oppdatert

Skoda-sjefen Thomas Schäfer tar over ledelsen av Volkswagen.

Den kan høres ut som degradering, men er trolig det stikk motsatte. Med den nye jobben følger en posisjon i Volkswagens styre (der sitter idag åtte personer), noe som igjen er et signal om hvor viktig den tyske produsenten vurderer det kinesiske markedet.

Kina har lenge vært verdens desidert største bilmarked, med om lag en tredjedel av det globale volumet.

Men det er ikke bare kinesiske biler som er attraktive der.

Kina står for 40 prosent av det totale salgsvolumet hos Volkswagen, men dette er tall langt under målsettingen, skriver Automotive News Europe.

Avslo først

Salget har særlig vært svakt for de elektriske ID-modellene, et salg som har vært preget av trøbbel blant underleverandørene og stadig heftigere konkurranse fra merker som Xpeng, Nio og Tesla.

Automotive News skriver at Brandstätter avslo Kina-tilbudet da han fikk det fra VW-toppen Herbert Diess første gang i sommer, men med styreoppdraget som kakepynt ble det «et tilbud han ikke kunne avslå», heter det.

Påtroppende VW-sjef Schäfer har jobbet i konsernet siden 2012, med ansvar for Skoda siden 2020.

Investerer 900 mrd.

Ifølge NTB/AFP melder Volkswagen at konsernet vil øke investeringene i elektriske kjøretøy og digitalisering til 89 milliarder euro i løpet av de neste fem årene.

Summen tilsvarer rundt 900 milliarder kroner.

VW investerer i perioden totalt 159 milliarder euro i utviklingen av fremtidens kjøretøy. Bedriften vil nå dedikere 56 prosent, istedenfor 50 prosent, til utviklingen av elbiler.

De regner med at en av fire biler som blir solgt i 2026 vil ha elektrisk motor.

Volkswagens økte investering vil også bidra til åpningen av seks nye batterifabrikker i samarbeid med andre selskaper. Digitaliseringen av kjøretøyene og konsernets omlegging vil koste ytterligere 30 milliarder euro.