MADE IN CHINA: Stor interesse blant besøkende under en bilutstilling i Shanghai.

Produksjonsandel på 60 prosent:

Elbiler flest kommer fra Kina

Hele 45 prosent av verdens elbiler selges i Kina, mens landets markedsandel for alle typer biler er på bare 15 prosent. Seks av 10 elbiler blir produsert i Kina.

Publisert Sist oppdatert

Det viser nye tall fra analysebyrået Jato Dynamics om bilsalget for årets ni første måneder.

Ifølge Jato ble det solgt 2,97 millioner helelektriske biler fra januar til september i år, en økning på 149 prosent fra samme periode i 2020.

Fjorårstallene er kraftigere påvirket av pandemisituasjonen, men veksten i elbilsalget står likevel i kontrast til veksten i det generelle bilmarkedet – hvor det var en vekst på bare 11 prosent i perioden.

Markedsandelen for elbilene i det globale nybilsalget har økt fra 2,6 til 5,8 prosent ved utgangen av september.

Heftig hjemmemarked

De kinesiske bilmerkene har en andel av totalmarkedet på 15 prosent, men dominerer kraftig blant elbilene med en 30 prosentpoeng høyere andel. Jato påpeker at disse tallene er kraftig farget av elbilsalget på det kinesiske hjemmemarkedet:

95 prosent av alle kinesiskproduserte elbiler selges nemlig i Kina.

Jato tolker likevel tallene som en klar indikator på «hva som venter hvis myndigheter over hele verden fortsetter å legge til rette for en overgang fra biler med forbrenningsmotor til elbiler», skriver selskapet i en bloggpost.

Dominerende produksjon

Men én ting er at Kina er på bilmerketoppen. Enda kraftigere er dominansen når vi snakker om produksjonsland. Der står Kina for hele 60 prosent av det globale volumet.

Flere av de amerikanske og europeiske merkene har en stor produksjon i Kina, for eksempel er nesten halvparten av alle Teslaer som er solgt fra januar til september produsert ved fabrikken i Shanghai.

Tesla har stadig den største markedsandelen blant enkeltmerkene i det globale elbilsalget, med 23 prosent av totalen. Men nesten alle Model Y-registreringene i Europa hittil i år er biler som er skipet fra Shanghai-anlegget.

To fordeler

Jato mener kinesiske produsenter har hatt to store fordeler i elbilutviklingen, som de ikke har hatt innen produksjon av tradisjonelle biler:

  • Kraftig støtte fra myndighetene.
  • Et stort og mottakelig hjemmemarked.

Nærmest Tesla i markedsandel følger et kinesisk samarbeidsprosjekt mellom selskapene SAIC, General Motors og Wuling – et samarbeid som skjøt fart med utviklingen av Wuling Hongguang Mini EV, den bestselgende elbilmodellen på det kinesiske markedet.