«MISTET MYE I STARTEN»: Stian Blindheim, kommunikasjonssjef for Volkswagen, reflekterer over ID.7-resultatene i rekkeviddetesten.Foto: SIV SEGLEM
Rekkeviddetesten:
VW ID.7-avvik: «Må finne grunnen til at det skjedde»
ID.7 Pro oppnådde et negativt avvik på 29 prosent i rekkeviddetesten. – Vi vet ikke helt hva som er forklaringen, medgir Volkswagens kommunikasjonssjef.
Hvorfor
avviket til ID.7, og mange andre biler i testen, ble såpass stort, har han altså ingen
god forklaring på, bortsett fra at det naturligvis er ventet noe forskjell
når det er kaldt.
– WLTP-testen
gjøres i laboratorium under helt andre forhold enn det vi har hatt under denne
vintertesten, sier Blindheim.
Han ser at
dette kan være problematisk for nye elbilkunder, som får seg en uventet,
negativ, overraskelse når de tar bilen på tur for første gang i kulda.
– Så
vi vil gjerne at kundene prøver bilen før de kjøper den, slik at de selv kan
oppleve hvordan det blir i praksis. Dette mener jeg forhandlerne våre er flinke
til å opplyse om.
Han er
samtidig «happy» med forbruket, vekten på bilen tatt i betraktning, som er nær 2,2
tonn. Det noterte forbruket underveis i testen stabiliserte seg på 18 kWt/100
km.
Annonse
Forflytningsfart
Blindheim
tror også at forbruket kombinert med en bra ladefart, inntil 180 kilowatt, gjør
at selve forflytningsfarten er god. Det vil si tiden man bruker på en langtur,
inkludert ladestoppene.
– Når
du kjører over 40 mil i strekk, som vi gjorde på vintertesten, så tar det mange
timer, og da tar man uansett pauser. I disse pausene lader man. Det som er
viktig, er at vi er flinke til å kommunisere dette, både at WLTP-målingen er
gjort under optimale forhold, og at man på en lengre tur uansett tar seg pauser
der man like gjerne kan lade.
● Volkswagen ID.7 Pro havnet innledningsvis helt sist på listen over oppnådd rekkevidde versus WLTP, men torsdag morgen mottok Motor et korrigert WLTP-tall som endret bildet. Du ser de oppdaterte tallene i hovedsaken fra testen, via lenken under denne teksten.