BREMSESVIKT: Sjåførlærer Dag W. Cappelen ble skremt da han ikke klarte å overstyre elevens gasspådrag med bremsen.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Ikke godkjent til oppkjøring:
Bremsen overstyrer ikke gassen i VW ID.4
Trafikklærer Dag W. Cappelen fikk sjokk da han oppdaget at skolebilen ikke stoppet selv om han tråkket på bremsen med full kraft. VW-importør Møller er kjent med problemstillingen.
Nå kommer nye retningslinjer som kan gjøre at VW ID.4 ikke lenger blir godkjent som kjøretøy ved førerprøve med dagens pedalsett.
Dette svarer Volkswagen-importøren Møller: Se lengre ned i saken.
I sine mest aktive år kjørte Dag W. Cappelen rundt 70 000 kilometer i året. Han har vært trafikklærer siden 1994 og daglig leder og fagleder ved «Din trafikkskole» i Brumunddal fram til 2017. Nå er han delvis pensjonert, men tar fortsatt noen oppdrag i skolebilen.
Opp gjennom årene har han opplevd flere hendelser i skolebilene. Det vanligste er at bilen blir påkjørt bakfra når elevene kveler bilen eller bremser litt for hardt i lyskryss. Bare småbulker, som ofte skader stoltheten mer enn bilen.
GODKJENT GOLF: Dag W. Cappelen med sine to VW-biler. Bensin-Golfen foran blir godkjent, mens den elektriske ID.5-en bak ikke blir godkjent under dagens regelverk.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Måtte nødbremse
Men det er to hendelser som har brent seg inn i minnet til den erfarne trafikklæreren.
Begge skjedde med trafikkskolens nye VW ID.4.
– Eleven som kjørte bilen, fikk litt panikk da bilen kom fram mot et kryss med for stor fart.
Cappelen forsøkte å få eleven til å slippe opp på gassen uten å lykkes. Bilen nærmet seg en farlig situasjon, og Cappelen måtte handle.
– Nødbremsing fra sjåførlærer er siste utvei, men her måtte jeg rett og slett trampe inn bremsen på mitt ekstra pedalsett, forklarer Cappelen.
Annonse
Klarte ikke overstyre
Overraskelsen var stor da bilen fortsatte framover. Selv med fullt bremsetrykk kjørte bilen fordi eleven hadde fått panikk og holdt gassen inne.
– Jeg måtte rett og slett gripe tak i beinet på eleven og løfte det av gassen. Endelig stoppet bilen, og ingen skade skjedd, forklarer Cappelen.
Ikke lenge etter skjedde det samme med en annen elev. Det ekstra pedalsettet klarte ikke å overstyre gassen, og Cappelen fikk skrekken.
– Etter denne opplevelsen satte jeg ID.4-en i garasjen og gikk tilbake til min gamle Golf med bensinmotor og automatgir. Der fungerer nødbrems med pedalsettet helt prikkfritt, forteller Cappelen.
PEDALSETT: Dette er et standard pedalsett for trafikklærere med to pedaler. For ID.4 kan det bli snakk om en løsning med tre pedaler, der den tredje fysisk løfter gassen.JON TERJE HELLGREN HANSEN
Motor har testet ID.4 under kontrollerte forhold. Vi trykket da inn bremsen med venstre fot under kjøring.
Bilen bremser, men hvis vi holder gassen inne, fortsetter den med fullt pådrag.
Dette stemmer godt overens med sjåførlærer Cappelens opplevelser. De fleste vanlige biler vi har testet, har en elektronisk overstyring som gjør at gasspådraget forsvinner når bremsen trykkes inn.
Nye retningslinjer
I disse dager avslutter Statens vegvesen en høring om endringer i «Trafikkopplæringsforskriften». Selve endringen handler om godkjenning av biler til bruk ved førerprøve, men etter det Motor erfarer, vil det også få konsekvenser for skolebiler – ettersom kandidaten som regel tar førerprøven med en bil fra kjøreskolen.
Endringsforslaget omfatter blant annet. «Førerprøve klasse B - § 30-2 tredje og fjerde ledd». Der står det:
«Kjøretøy som ikke har manuelt gir, skal ha pedalsett på ledsagersiden som kopler ut kjøretøyets fremdrift.
Intensjonen med bestemmelsen er at sensor skal kunne stanse kjøretøyet selv om kandidaten har fullt gasspådrag. I de fleste tilfeller vil det være montert et pedalsett, hvor bremsen elektronisk overstyrer gassen slik at man får stanset kjøretøyet effektivt. Dette testes ved godkjenning av kjøretøyet til bruk ved førerprøve.
Hvis bilen ikke er utstyrt slik at gassen elektronisk kuttes ved bremseimpuls, kan det for eksempel finnes løsninger med en ekstra pedal som hindrer gasspådrag som kan betjenes fra ledsagersiden.
Andre løsninger som f.eks. at sensor må sette kjøretøyet i nøytral, skal ikke godkjennes.»
Annonse
«Overraskende»
– Dette kravet har jeg vanskelig for å se at VW ID.4 kan oppfylle. Slik vi har opplevd med våre biler, er det ingen elektronisk utkobling av gassen når man trykker inn bremsen, forklarer Dag W. Cappelen.
Han får støtte fra flere uavhengige kilder, blant dem trafikklærer Knut Ole Mørk:
– ID.4 blir ikke godkjent, da den ikke har elektronisk overstyring av gassen, sier han.
Også Benny Christensen, bilteknisk konsulent for NAF Advokat, med mange års erfaring som bilmekaniker og rallysjåfør, stusser.
– Dette var overraskende, sier han.
– De fleste biler jeg kjenner til, er konstruert slik at brems alltid vil overstyre gass. Dette er et viktig sikkerhetsaspekt, og brems bør ha prioritet, mener Christensen.
Tilbake hos Cappelen: Den erfarne trafikklæreren liker godt nye elbiler. Han har hatt over 20 biler fra Volkswagen i sitt liv og er storfornøyd med sin nye ID.5, som står i garasjen sammen med Golfen han bruker som skolebil.
Men han er litt bekymret over den kraftige akselerasjonen mange nye elbiler har.
– Du får maks dreiemoment fra første berøring av gassen. Dette er veldig forskjellig fra vanlige forbrenningsmotorer som krever endel turtall før effekten slår inn, forklarer han.
Han merket denne forskjellen tydelig da han bruket ID.4 som skolebil.
– Jeg har aldri opplevd så mye logring som med den kraftige elbilen, forteller Cappelen.
Han opplevde ofte at eleven ga litt for mye gass, og bilen slang med hekken på grunn av akselerasjonen.
– Folk må være ekstra oppmerksomme på grunn av disse kreftene. En liten feil kan få store konsekvenser, advarer Cappelen.
Annonse
Vurderer andre merker
Ved Mørk Trafikkskole i Fredrikstad sitter daglig leder Knut Ole Mørk og grubler over framtiden. Han har avdelinger i Moss, Fredrikstad og Sarpsborg og trenger flere nye biler. Fram til nå har han basert seg på Volkswagen og har 12 ID.4 i full drift som skolebiler.
TRENGER BILER: Daglig leder Knut Ole Mørk trenger flere biler til sine trafikkskoler. Nå håper han Møller klarer å få løst problemene med ID.4 som skolebil.Foto: Mørk trafikkskole
De eksisterende bilene er godkjent, og forskriften har ikke tilbakevirkende kraft. Men nye biler kjøpt etter 1. januar 2025 blir ikke godkjent.
– Jeg håper virkelig importøren kommer opp med en løsning ganske raskt. Ellers må vi se oss om etter andre merker. Jeg har allerede sjekket ut en Volvo EX30 som har elektronisk overstyring av gassen, forklarer Mørk.
Han erkjenner at ID.4 har et problem, og at det kan oppstå kritiske situasjoner hvis trafikklæreren ikke klarer å overstyre elevens gasspådrag, men han understreker samtidig at det er sjelden det skjer.
– Vi har 12 biler i drift og har kun hatt én kritisk situasjon. En av våre trafikklærere opplevde at bilen havnet ut på gresset under kjøring på øvingsbanen i Rakkestad. Han klarte ikke å overstyre elevens gasspådrag og fikk litt skrekken da bilen dro av banen, forklarer Mørk.
Jobber med løsning
Hos Volkswagen-importør Møller får vi opplyst at de er kjent med problemstillingen. Vi har stilt følgende spørsmål til direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Øyvind Rognlien Skovli:
Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonsdirektør i Møller Mobility GroupFoto: Møller
1: Stemmer det at brems ikke overstyrer gass på ID.4?
2: Hvordan forholder Møller seg til disse innstrammingene i regelverket for skolebiler?
3: Gjelder dette i så fall for andre modeller som deler MEB-plattformen?
«Vi er kjent med saken, og har på bakgrunn av endringene i forskriften startet arbeidet med å kunne tilby en ny type pedalsett for trafikklærere og bruk på førerprøver. Her er tilnærmingen vår den samme for alle modeller bygget på MEB-plattformen», svarer Skovli.
Annonse
Tydeligere regler
Hos Statens vegvesen får vi opplyst at de nye retningslinjene håndheves fra 1. januar 2025.
Vi har stilt dem tre spørsmål og fått følgende svar fra senioringeniør Kjell-Erik Stensby:
1: Stemmer det at brems ikke overstyrer gass på VW ID.4?
– Med den informasjonen vi sitter på i dag, kan vi verken bekrefte eller avkrefte dette.
2: Kan VW ID.4 godkjennes som skolebil, eventuelt bil til førerprøve under det nye regelverket?
– Et av kravene vi stiller til kjøretøy som skal brukes i trafikkopplæring eller under en førerprøve, er at trafikklærer eller sensor skal kunne stoppe kjøretøyet under kjøring. Da må det bli montert en ekstra bremsepedal på passasjersiden, eller en annen teknisk anordning som sensor eller trafikklærer kan bruke hvis det blir aktuelt.
Kjøretøy som skal ha tilleggsgodkjenning som førerprøvevogn for klasse B kontrolleres mot bestemmelsene i trafikkopplæringsforskriften § 30-2. I kontrollen sjekker vi at det nødvendige utstyret i samsvar med utstyrsfabrikantens anvisninger. Vi sjekker også at utstyret fungerer som det skal. Kjøretøy som ikke er utstyrt etter bestemmelsen i forskriften kan være godkjent for førerprøve før endringen trådte i kraft.
Vi ønsker å presisere at det er snakk om godkjenning per kjøretøy og ikke per bilmodell.
Når det gjelder endringen i § 30-2 fjerde ledd som du referer til (høring i desember 2024), så er det en endring hvor målet er å presisere hvordan bestemmelsen skal forstås.
3: Har dere en oversikt over hvilke bilmodeller som ikke er godkjent for bruk ved førerprøve i Norge?
– Nei, vi sitter ikke på en samlet oversikt over dette.
– Vi vil presisere at Norge ikke kan nekte å registrere kjøretøy som er typegodkjent i EU. Tilleggsgodkjenning som lære-/førerprøvevogn er en nasjonal bestemmelse. Her kan vi kreve at det blir montert utstyr i tillegg til det som kjøretøyet i utgangspunktet er godkjent med.